Spierballen kweken kan iedereen, een wasbord is voor de echte doorzetters!

Ik weet dat de zomer eraan zit te komen wanneer er ineens allerlei mensen aan mij gaan vragen hoe ze aan een six-pack kunnen komen. Dat is zo’n buik waar je de spieren in blokjes ziet zitten, ook wel broodjes of een wasbordje genoemd. Veel mensen dromen ervan om zomers met zo’n buik te pronken op het strand (Zoals mijn Italiaanse bodybuild-vriend Cristian Guastella hier doet). Maar om er een te krijgen, moet je meer doen dan een paar sit-ups… een wasbordje ontstaat vaak in de keuken!

Afgelopen week ontstond er op mijn FaceBook ineens een hele discussie. Het onderwerp? Deze foto van vorig jaar in Miami, waar ik met een aantal Koreaanse atleten van de Muscle Mania op sta.
sixpack training Scheveningen
We hebben allemaal ons shirt omhoog om trots onze wasbordjes te laten zien. Sommige mensen denken dat de foto ge-photoshopt is, of dat we buikspierimplantaten hebben. Dat is niet zo. Daar hebben we allemaal keihard voor gewerkt. Want voor een six-pack heb je 3 ingrediënten nodig: sterke buikspieren, een laag vetpercentage en een ‘schoon’ dieet. Die drie moeten samenwerken, anders blijft je mooie blokjesbuik verborgen.

Allereerst heb je natuurlijk goeie, sterke buikspieren nodig. Daarvoor moet je trainen! Mijn top tips: sit-ups (voor de rechte buikspieren), reverse crunch (voor de onderste buikspieren) en hangend beenheffen met een draai (voor de schuine buikspieren).

Maar ook wanneer je supersterke buikspieren hebt, kan je wasbordje zich nog steeds verstoppen. Zelfs bij de veel sportieve mensen zie je wel verticale ‘strepen’ (ook mooi!), maar geen blokjes. Die gaan dan nog schuil achter een laagje vet en water tussen je huid en je spieren. Om dat weg te krijgen, zal je het vet moeten verbranden. Dat kan door extra cardio te doen: hardlopen, fietsen, roeien, spinnen, dansen… maar zorg dat je buiten adem raakt!  Het helpt extra wanneer je tijdens je cardio met je aandacht bij je buik bent. Ik roep het vaak tijdens mijn spinning lessen: span je buik aan! Dat stopt ook nog het gestuiter op het zadel wat je veel ziet.

Onder de FaceBook-foto met de Koreanen meldde zich ook iemand met wat hij noemt ‘een horeca spoiler’. Een sixpackbehoorlijk dikke buik op een sportieve man. Meestal is alcohol consumptie de boosdoener, die gezellige biertjes en wijntjes. Daarbij geholpen door de hapjes die op dat soort gezellige gelegenheden worden geserveerd: bitterballetjes, kaasplankje, brood met smeerseltjes… je kent het wel.

Vaak is zo’n dikke buik ‘visceraal vet’. Het echte slechte nieuws daarover is niet dat het ervoor zorgt dat je blokjes buik onzichtbaar is. Het is echt heel erg ongezond! Het zit rond de organen en juist buikvet wordt in verband gebracht met hart- en vaat ziekte, hoge bloeddruk en diabetes.
De snelste manier die ik ken om vooral dat viscerale vet, die horeca spoiler, aan te pakken, is sportvasten. Vooral sportieve mannen die toch een buikje blijven houden kunnen echt kilo’s vet uit hun buik kwijt raken tijdens de 10-daagse kuur. (Vrouwen verliezen ook veel vet, maar aangezien het bij ons vaak wat meer verspreid zit, verlies je het ook op andere plekken dan je buik.)
Ook na de kuur zal je bier en bitterbal vaarwel moeten zeggen! Maar als je de ‘switch’ naar vetverbranding hebt gemaakt en behoudt, komt je six-pack steeds dichterbij. En: je kunt wel lekker pistache nootjes eten.

wasbord training den haagZoals ik in het begin al zei: een wasbord/six-pack/ broodjes buik ontstaat grotendeels in de keuken. Ik geef nu ongeveer 10 spinninglessen in de week, ik train voor de 5kilometer tijdens de City-Pier-City-loop, ik doe vaak mee met mijn personal training klanten en ik doe nog krachttraining omdat ik het leuk vind. Maar mijn six-pack ziet er nu ook niet zo gedefineerd uit als op een wedstrijd. (Jammer genoeg!) En wanneer ik niet op mijn eten zou letten, zou mijn wasbord helemaal verdwijnen.
Om je sterke spieren op het strand te kunnen showen, zal je ‘schoon’ moeten eten. Het betekent dat je veel magere eiwitten eet, zoals witvis, kip, ei-eiwit. Onverzadigd vet, uit bijvoorbeeld olijfolie en die pistache noten. Veel groente, vooral groene. Koolhydraten mogen wel, maar met mate en alleen uit fruit en/of onbewerkte, complexe koolhydraten. Kleine porties rijst bijvoorbeeld. En ik kan je gerust stellen: daar kun je nog steeds lekkere dingen van maken. Het belangrijkste ingrediënt daarbij is creativiteit. (Noot in 2015: met de kennis van nu zou ik de rijst vervangen door wortelgroenten, N.R.)

Verder zal je moeten oppassen met zout, om ook het laagje water tussen huid en spier te verminderen. De dagen voor de wedstrijd kook ik mijn eten in Spa blauw of gedestilleerd water om echt al het zout te vermijden. Let wel op: dit is iets voor een paar dagen voor een speciale gelegenheid als een wedstrijd of fotoshoot. Langer is ongezond.

Een six-pack is dus niet gemakkelijk te krijgen en even moeilijk te houden. Maar het is stiekem wel het status symbool van fitte mensen. Spierballen kweken kan iedereen, een wasbord is voor de echte doorzetters!

Noot van HealthCreators: Wij zijn de afgelopen jaren verder gegroeid en zijn tegenwoordig iets meer bezig met wat een lichaam kan, in plaats van alleen maar hoe het eruit ziet. Daarvoor hebben we een upgrade op dit blog: Six pack of toch liever een sterke core?

reset blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.