Pas op voor de quick fix!

"Neem deze supplementen en je slaapt als een roos/valt af als een dolle/zet een nieuwe PR op je deadlift/krijgt bakken energie".
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, niet? Dat komt omdat het vaak ook zo is! Verandering en groei kosten tijd, moeite en gaan vaak in spurtjes... meestal heeft verandering ook meer dan 1 component: je moet misschien een belemmerende overtuiging overwinnen, waardoor je je gedrag kan veranderen en dat geeft een nieuw resultaat.
Helaas: die boodschap verkoopt een stuk minder dan wondermiddeltjes, snake oil en magic pills. Daarom zullen er altijd aanbieders zijn van deze quick fixes, maar pas op: resultaten kunnen tegenvallen, snel verdwijnen of... je krijgt bijwerkingen!

Vorig jaar werd ik benaderd door een oud-collega die net bevallen was: allerlei mensen probeerde haar aan een aloe-vera-detox-kuur te krijgen Ik geloof zodat ze onder andere haar 'bikinilichaam' (wat dat ook moge zijn) snel terug kon krijgen. Of ik eens naar die producten wilden kijken... Tuurlijk! Maar ik was snel uitgekeken: het was een bedrijf dat allerlei producten met aloe vera aanbood, het was goed voor zo'n beetje alles. Iets dieper graven en ik kwam achter de bedrijfsstructuur van de aloe-vera-verkopers: multi level marketing. Dat wil heus niet altijd zeggen dat de producten per definitie waardeloos zijn... maar de echte handel is niet de aloe vera detox-kuur of aloe vera handzeep, maar het verkopen... en het werven van verkopers... die dan weer verkopers werven. Vaak wordt je allerlei snelle gezondheidswinst beloofd door iemand die de ballen verstand heeft van hoe het lichaam van iemand met jouw context werkt.
Nog een voorbeeld: Pas geleden is de vrouw van iemand die bij HealthCreators sport benaderd door haar acupuncturist: hij had allerlei producten die goed zijn... voor zo'n beetje alles en iedereen. Slaap je slecht: neem dit! Heb je weinig energie: neem hetzelfde! Broze botten? Check: neem hetzelfde product! Nog mooier: hij verwees haar en haar man door naar iemand die bioresonantie-metingen deed: ze moesten staafjes vasthouden, hun voeten op de grond houden en de computer deed de rest. Natuurlijk kleurde er allerlei vakjes rood: het was flink mis! Daarvoor moesten ze supplementen en zelfs door de computer ingestraald water kopen. Ze gingen allebei met een Albert Heijn tas vol weg... en honderden euro's lichter.

Mooie folder

Er zit vaak een vleugje wetenschap achter dit soort producten. In de supplementen van de acupuncturist uit het verhaal hierboven zit bijvoorbeeld omega3 vetzuren en vitamine K2. Zeker van die omega's kunnen veel mensen best wat meer van gebruiken. Vitamine K2 is 'the new kid on the block' als het gaat om supplementen, maar dat komt ook voor in kipfilet, eidooiers, rundergehakt en kaas, waarvan we heel wat weg stouwen in Nederland. (De rijkste bronnen zijn wat lastiger te slijten: orgaanvlees, wat in huize HealthCreators hoog op de lijst staat van dingen die we eigenlijk zouden moeten eten. Daarnaast levert natto, wat slijmerige gefermenteerde sojabonen zijn, veel vitamine K2... Maar dat hebben we ooit eens geproefd met iemand die veganist is en we besloten alle drie (!) dat orgaanvlees misschien een betere optie zou zijn: natto is meer dan vies!).
Mijn punt is: de producten waren heus zo gek nog niet, maar de folder vol claims was werkelijk waar prachtig. En wat voor de verkoper het allermooiste was: het echtpaar wat voor haar zat, had eigenlijk alles nodig. Wat een toeval... NOT! Kassa....
Iets soortgelijks geldt ook voor de aloe vera producten uit het eerste voorbeeld: genoeg mensen zullen baat kunnen hebben bij een beetje aloe vera. Koop een plantje, google wat je ermee kan... go for it.
Maar waar deze verkopers en hun producten op inspelen is de hoop van veel mensen dat ze precies kunnen blijven doen wat ze nu al doen, niets hoeven te veranderen... alleen een product toevoegen... en dat ze dan hun gedroomde resultaat zullen behalen. Dat beperkt zich niet alleen tot dit soort persoonlijke verkopers: de gemiddelde drogisterij keten ligt ook vol met quick fixes. Denk aan vetfiltertjes, trek in zoet remmers, maaltijdvervangers... Ze beloven gouden bergen en dat je niets hoeft te doen aan je eetgewoontes (je filtert het vet er gewoon uit) of het feit dat je stress wegeet met zoetigheid (want een chroom-supplement lost dat zo op... behalve als de trek psychisch is en niet lichamelijk). 
De hoop van mensen op een wondermiddel, een magic pill, is al eeuwen big business.

Kermissen

Vroeger stonden ze op markten en kermissen: mensen die wondermiddelen verkochten. 1 product, goed voor zo'n beetje alles.
Over het algemeen waren het vies smakende snake oil-achtige stoffen, die meestal geen kwaad doen, misschien zelfs iets goeds doen... maar die vooral niet waar kunnen maken wat ze beloven. Dit soort producten zijn vaak een quick fix: als het al iets oplevert, blijft het resultaat niet lang. Vooral gezondheidsproducten lijken zich daar enorm goed voor te lenen: de blijvende oplossingen als anders gezond eten, meer slapen, anders met beweging omgaan, minder stress, meer contact met anderen... zijn niet heel sexy en resultaten laten meestal even op zich wachten. Daar heeft de moderne mens geen zin in... en dus trappen we met open ogen in verkopers van quick fixes en wondermiddelen.
De mannen met bolhoeden op oude markten zijn via TellSell-kanalen verhuisd naar het internet en naar MLM-bedrijven: daar hoort meestal een goed verhaal en een prachtig vormgegeven product bij. Maar vergis je niet: de verkoopmethode (multi level marketing) is het echte product. In het voorbeeld van bioresonantie was het apparaat de gimmick: de mevrouw die het ding bediende en tassen vol supplementen verkocht, had niet eens de moeite genomen uit te leggen waarom haar klanten die stoffen nodig hadden. Het moest omdat de computer het zei... Zo lust ik er nog wel een paar!

Niet zonder gevaar

Het echtpaar wat allebei een tas vol supplementen had aangeschaft, voelde eigenlijk aan hun water al dat er iets niet klopte. Toen de man ineens ook vervelende bijwerkingen begon te krijgen, vroegen ze onze hulp.
Wat bleek: in 5 verschillende supplementen die hij 'van de computer' voorgeschreven had gekregen zat een fikse dosis magnesium. Ook hier weer: magnesium is prima spul en omdat onze groenten op steeds voedingsstof-arme grond gekweekt wordt, kan extra magnesium voor veel mensen een nodige aanvulling zijn. Maar teveel is slecht voor je nieren, kan hartritmestoornissen opleveren en in dit geval: buikloop. Zo bracht het beloofde wondermiddel vooral ellende.
Mijn eerste tip is: stel vragen aan de verkoper van quick fixes... het liefst moeilijke vragen over hoe iets precies werkt: laat ze je maar uitleggen hoe lever-detoxificatie werkt en waarom jij dat nodig hebt. Wanneer er alleen foldertaal uitkomt, of aanbevelingen voor iedereen, weet je eigenlijk al hoe laat het is. Vooral als er geen plan bij zit hoe je verder kan NA het gebruik van het product en je dus levenslang klant blijft, is het tijd om achter je oren te krabben. (Toegegeven: wij verkopen ook een product met omega's, vitamine D3 en magnesium waarvan we overtuigd zijn dat het basissuppletie is. Maar wij geven je dat advies of je het spul nu bij ons koopt of niet. Daarnaast leggen we je ook uit dat suppletie nauwelijks zin heeft als je je levensstijl niet veranderd. Eenzelfde verhaal gaat op voor Sportvasten: dat heeft alleen zin als je je levensstijl veranderd).
Een goede vuistregel voor het omgaan met personen die een wondermiddel hebben: wanneer je bijna alle producten 'nodig' hebt die iemand verkoopt... dan is het tijd om te testen hoe hard je bij die persoon kan weglopen!

Quick fix vs lifestyle fix

Van mijn 13e tot mijn 42e heb ik ontzettend veel quick fixes uitgeprobeerd om af te vallen: van buikspierappraten tot light proteïnerepen als maaltijdvervanger. Die ervaring leert mij: ze werken niet. Je zult echt aan de slag moeten met de dingen die je iedere dag doet: je gewoontes.
Je resultaat is altijd een optelsom van je gedrag. Zolang je daar niet serieus naar wil kijken en wil gaan onderzoeken waar je gewoontes je resultaat in de weg zitten/saboteren/ondermijnen... gaat geen enkele pil of poeder je langdurig helpen.
In plaats van een quick fix, die snelle resultaten beloofd, is het misschien beter te kijken naar een lifestyle fix: slaap je wel genoeg, train je niet te hard, beweeg je niet te weinig, heb je genoeg ontspanning, eet je de juiste voeding voor jou in de juiste hoeveelheid voor jou? Ik geef toe: het is een minder sexy aanpak, het is waarschijnlijk een langere en moeilijkere weg dan de quick fix beloofd... en je zult bereid moeten zijn om hier en daar iets af te leren en nieuwe keuzes te maken. Maar alle kennis die je opdoet over jouw lichaam en jouw context is voor de rest van je leven waardevol.

Quick fixes op TV

Geheel toevallig besteedde AvroTros Radar de afgelopen weken ook aandacht aan de quick fixes uit de voorbeelden die ik beschrijf. Kijk de onderwerpen hier: bioresonantie en/of Forever Living (MLM)

Newsletter

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.