Strike a pose, spaar je knieën

Hardlopen is een van de eenvoudigste sporten die je kunt beoefenen, toch? Schoenen aan, lekker rennen... wat kan er mis gaan? Nou, wanneer je zoveel sportieve mensen kent als ik, dan leer je ook al snel dat hardlopen heel blessuregevoelig is. En niet alleen bij mensen die te hard van stapel lopen en in hun eerste loopje Usain Bolt proberen te evenaren. Ook mensen die het rustig opbouwen, lopen toch regelmatig tegen allerlei problemen aan. Dat heeft vaak te maken met looptechniek.

Vanaf de fiets/scooter/auto zie ik ook veel opmerkelijke loopjes langskomen: vooruit maaiende benen, harde stampers, rare armhoudingen, overstrekte knieën bij de landing op de hielen. Niet verwonderlijk dus dat ik heel veel vragen krijg van lopers met pijnlijke gewrichten, vooral knieën. Die verwijs ik dan meestal door naar Pose Running coach Jacky. Zij heeft tenslotte ook mijn vrouw Brenda weer aan het hardlopen gekregen na  een zware knieblessure en ondanks 1939708_827895220578532_5127178334181157053_nslijtage in haar kniegewricht. Maar eigenlijk is het raar dat we wachten op blessures of klachten voordat we op zoek gaan naar manieren op onze gewrichten te sparen tijdens het hardlopen. Dat doe ik nu dus ook niet meer! Na een intensieve training in Brussel kies ook ik voor Pose.

Wat is Pose running?
Pose is een techniek die zich heel kort laat samenvatten als: pose, fall, pull (houding, vallen en trekken).
pose-fall-pull-123-highrez-600x343Iets langer, maar nog steeds kort door de bocht, werkt het ongeveer zo: Je begint in een bepaalde houding op 1 licht gebogen been. Die houding lijkt op een 4 (of een ooievaar als je een Hagenaar bent). Van daaruit laat je jezelf een beetje naar voren vallen. Ruim voordat je echt op de grond ligt, trek je het been waar je op stond in en kom je op je andere been terecht, recht onder je heup met een licht gebogen knie. Je landt op het voorste gedeelte van je voet, niet op je hiel. Daarna laat je je weer vallen. Als je dat snel genoeg herhaalt, dan loop je hard. Het is ontwikkel door Dr. Nicholas Romanov, een Russische bewegingswetenschapper en Olympische coach. Inmiddels is het wetenschappelijk bewezen dat deze manier van hardlopen de impact op je knieën met 50% verminderd. Daarnaast leert pose je hoe je je knieën het beste kunt gebruiken tijdens hardlopen, daarmee neemt kans op blessures en pijn af.

Mijn eigen hardloopverhaal
Omdat ik erbij was toen Brenda leerde om met pose weer hard te lopen, had ik zelf het idee dat ik de techniek ook enigszins toepaste. De 10547607_827895160578538_4702698782943224847_nafgelopen jaren ben ik steeds meer en langer gaan lopen. Ik ging van een snelle 5k naar een rappe 10 kilometer en obstakel lopen van rond de 20 kilometer. Aan het einde van deze zomer loop ik mijn eerste halve marathon. Ik geniet ook echt van het lopen en in mijn hoofd droom ik soms zelfs over het doen van een hele marathon... In China! Op de Chinese muur!
Begin augustus ben ik een weekend lang getraind door Pose running-coaches Paul DeAngelis en Wieland Heiser. De training was een CrossFit opleiding voor duursporten (CF Endurance). Er was veel informatie over trainingsopbouw, voeding (Whole 30, jawel!) en veel Pose techniek.
Mijn loopstijl zag er in het begin ongeveer zo uit:

Wat je voornamelijk kunt zien is dat ik  vrij grote passen neem, hard werk om vooruit te komen en heel erg bezig ben met de landing en afzet. Ik land ook op mijn hiel...
Na een paar uur oefenen, verspreidt over 2 dagen, lukte het redelijk om met pose techniek te lopen:

Deze manier van lopen voelt voor mij veel lichter, minder als werken: ik laat de zwaartekracht een groot gedeelte van het werk doen door gebruik te maken van de val. Natuurlijk moet ik nog veel oefenen om een looptechniek die ik al jaren gebruik te veranderen, maar ik heb in een paar uur al een grote vooruitgang geboekt.
Ook heb ik meteen geleerd hoe ik het kan overbrengen en dat hebben de mensen die ik train gemerkt de afgelopen weken. Op die manier hoop ik veel Haagse hardloopevenementen te kunnen doen met een grote groep HealthCreators in mooie blauwe shirts en prachtige pose techniek. Allemaal met goed functionerende knieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.