Naomi gaat paleo, week 1

Wat een ontdekkingsreis was mijn eerste week Paleo, oftewel eten als een oermens. Ik heb 2 nieuwe recepten voor pannenkoeken uitgevonden, couscous van bloemkool gemaakt en rauwe eieren in mijn smoothie gedaan. Daarnaast heb ik meer bacon gegeten in deze week dan in de afgelopen 5 jaar. Dat waren de successen. Ik heb ook wel een paar minder lekkere creaties gehad: mijn eerst cappuccino met amandelmelk was niet zo’n succes  Het allerbelangrijkste: ik merk ook al de eerste resultaten!

Verandering van levensstijl gaat in het begin niet vanzelf. We hebben allemaal zo onze routines, ook met eten. Daarnaast ben ik een gemakmens. In een maaltijd heb ik eiwitten, koolhydraten en vetten nodig. Dus als ik haast had, nam ik een volkoren cracker met notenpasta en een proteïneshake: klaar, alles binnen. Deze week moest die automatische piloot uit. Over alles wat ik at, moest ik eerst nadenken. Best een eye-opener voor mij: allereerst kon ik me weer eens verplaatsen in de schoenen van mijn klanten, die met mijn voedingsadvies aan de slag moeten en het misschien ook lastig vinden om oude gewoontes los te laten. Daarnaast heb ik ook veel nagedacht over wat er mijn lijf ingaat aan eten, soms liftte ongezonde dingen ongemerkt mee in mijn voeding. Ik lees vaak ingrediëntenlijsten van voedsel, maar doordat er nu zoveel niet mag, had dat extra aandacht. En dan wordt je stevig met je neus op de feiten gedrukt hoe vaak er suiker, zetmeel en onuitspreekbare ingrediënten aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Suiker in de wilde biologische zalm van de AH. Daar was ik bijvoorbeeld echt door verrast!Paleo Whole30 Nutrition

Successen
De prijs voor de lekkerste maaltijd van de week gaat naar de aangepaste Hawaiian curry, uit het Eat clean vegetarian cookbook van Tosca Reno. Tahoe eruit, bonen eruit, rijst eruit, kip erin. Nog steeds heerlijk! Met verse gember, rozijntjes, geroosterde kokosreepjes, walnoten en kokosmelk. Yam!
In het begin nam mijn vrouw Brenda het voortouw in het verzinnen en aanpassen van recepten. Maar halverwege de week begon ik er zelf ook echt lol in te krijgen en werd ik steeds avontuurlijker. Gisteren heb ik een absoluut nieuw persoonlijk record in de keuken staan behaald: anderhalf uur voor 2 pastaloze lasagna’s van gegrildePaleo Whole30 Nutritiongroenten! Voor ik ging slapen heb ik een mengsel van hazelnoten, rozijntjes en een vanillestokje in de week gezet, zodat ik er ongezoete hazelnootmelk van kan maken. Want in bijna alle amandel- en hazelnootmelk in een pak zit suiker, agave of zetmeel, ben  ik achter gekomen. Dus ga ik het nu zelf maken! Kijk, dat is meer werk, maar wel leuk om zelf zo het heft in handen te nemen als het om mijn voeding gaat!
Wil je precies weten wat ik gegeten heb deze week, de foto’s staan in een album op Facebook.

Eerste resultaten
Het eerste wat ik merkte is een ander gevoel in mijn buik. Ik realiseerde me eigenlijk niet eens dat ik vaak een opgeblazen gevoel had, totdat het deze week ineens weg was. Ook liet ik veel minder vaak een wind, wat best fijn is als je de hele dag met mensen werkt. Hoef je ook niets in te houden.
Ik voel me energieker, lig ‘s avonds niet voor pampus op de bank na een lange werkdag. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik snel herstel na mijn trainingen, misschien wel sneller dan voor paleo. Ik loop al tijden een beetje te kwakkelen met mijn schouder en dat begint echt te helen. Kan toeval zijn, maar wie weet komt het ook door ander eten. Ik ben er in ieder geval blij mee!
En: in mijn lichaam, vooral in mijn benen, meen ik verandering te zien. Meer spierdefinitie. De meest gestelde vraag deze week ging over mijn doel om vet te verliezen en luidde: “Waar dan?” Nou: op mijn benen dus! Dat is precies de plek waar ik nu verandering zie, dus dat is mooi! Ik ga de komende maand niet op de weegschaal staan want daar doe ik het niet voor. Dus hoe het met mijn gewicht zit, weet ik niet.

Komende week
Ik heb inmiddels heel veel sites ontdekt met paleo-recepten, dus de ontdekkingstocht gaat door. Deze week ga ik in ieder geval de paleo taco fries uitproberen!
Daarnaast wil ik mijn maaltijden voor drukke dagen beter gaat plannen. Want ik heb een keer 2 eieren, 2 eiwitten en een klodder amandelpasta gegeten als lunch, omdat ik niets anders had. Die ervaring doe ik liever niet over. Verder ben ik eigenlijk ontzettend tevreden. Dus kom maar op met week 2!

Paleo Whole30 Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.