Naomi gaat paleo, kick off

Bron: whole30.com

De komende 30 dagen ga ik heel strikt eten volgens de paleo-regels. Daarmee wil ik sterker worden, vet kwijt raken, meer energie hebben en mijn lichaam een reset geven. In dit blog kun je mijn ervaringen volgen.

Regelmatig vragen mensen mij dingen over voedingsmethoden die in het nieuws zijn: Dr. Frank, de Voedselzandloper, Sportvasten (natuurlijk!), Broodbuik, soms komt er nog iemand met een vraag over Sonja Bakker. Ik verwacht deze maand mensen met goede voornemens en vragen over Mieke Kosters, die claimt dat je kunt afvallen met chocolade en wijn. Daar heb ik me nog niet op ingelezen, maar ik denk dat het vast kan: dan moet het met mate en dat is juist waar de chocoholics en wijn drinkers moeite mee hebben.

Soms probeer ik een methode uit. Dit keer is dat paleo. Dat is een manier van eten waarmee ik in aanraking ben gekomen door Crossfit. Als je heel kort door de bocht gaat, betekent het: eten als een oermens. Dat ga ik dus doen de komende 30 dagen! En strikt ook!

Paleo
In paleo gaat erom dat je zo veel mogelijk pure producten eet. Als je al iets in blik/pot/fles/pak koopt zou de ingrediënten lijst moeten zijn: het product, water en zout. Als er iets op de ingrediëntenlijst staat wat moeilijk is uit te spreken, valt het sowieso af. Daarnaast vallen hele voedselgroepen af, dat maakt het voor de beginner best even lastig. Want: geen zuivel, geen peulvruchten, geen granen, geen soja, geen suiker, geen honing, geen zoetstoffen en geen alcohol.
Volgens de grondleggers van paleo horen dit soort producten niet thuis in het menselijk dieet, kunnen we het slecht verteren of geeft het allergieën en medische klachten. Daarom wordt aangeraden om de eerste 30 dagen alle regels helemaal na te leven. Een complete reset voor je lichaam. Van daaruit kun je dan kijken welke voedselgroepen je een-voor-een weer wil toevoegen aan jouw voedingsplan. Dan kun je meteen kijken hoe je lichaam daarop reageert.

Zuivel
Paleo Whole30 NutritionVooral geen zuivel zal voor mij moeilijk zijn in het begin: ik eet als ontbijt graag kwark met whey proteïne, ik neem whey-shakes na mijn training en ik ben dol op mijn cappuccino. Dat zit er de komende maand niet in. Wat ik wel mag is vlees, veel vlees! Alle soorten, het liefste wel zo vrij mogelijk opgegroeid: scharrel dus. Daarnaast ook (wild gevangen) vis, vrije uitloop eieren en gevogelte, noten, zaden, fruit en groenten. Gelukkig hoort de zoete aardappel ook bij groenten, want daar ben ik dol op.
Ik hoop door te eten volgens de paleo-regels, meer energie te krijgen, sterker te worden en vet kwijt te raken. Als trainer wil ik bekijken of ik dit kan adviseren aan mensen die ik train en die bij mij Sportvasten.

BACON!!!!
Paleo Whole30 NutritionEen van de hoekstenen van paleo is een soort vlees wat ik al jaren niet heb gegeten vanwege het vet: bacon! Ik vind het heel erg lekker en kijk ernaar uit om fijn vaak deze lekkernij op het menu te zetten. Mijn eerste lunch was ook meteen baconbootjes met avocado. De spruitjes en broccoli die ik erbij at heb ik een beetje gebakken in de bacon-pan. Yam! Paleo is zo gek nog niet…


Vegetariër

Bij ons thuis wordt de 30-dagen challenge wel een beetje gedoe, omdat mijn vrouw Brenda vegetariër is. Zo’n beetje alles wat ik wel mag, mag zij niet… en andersom. Ze helpt me wel, want zij is meer een keukenprinses dan ik. Zij ging vanmorgen dan ook op pad naar scharrelslager en natuurwinkel om de spullen in te slaan die puur en onbewerkt zijn. Dat viel nog niet mee, de ingrediëntenlijsten heeft ze gespeld. En dan valt er zelfs in de natuurwinkel een heleboel af: kippenbouillon bijvoorbeeld heeft altijd iets van mais- of tarwezetmeel als bindmiddel… en dat mag ik niet hebben. Dus nu trekken we zelf bouillon van een scharrel-kippenpoot. Zoals een oermens dat zou doen (op het gasfornuis?).
Brenda zag in de voorbereiding op mijn 30 dagen paleo ook een overeenkomst met het vegetarisme. Vooral in hoe precies je bent in het navolgen van regels. Je kunt heel strikt zijn in paleo en dat vergelijkt zij dan met raw food veganisten. Maar je kunt ook iets losser ermee omgaan en dat is dan te vergelijken met Brenda die lacto-ovo-vegetariër is, en dus wel zuivel en ei eet.

Eerste dag
Vandaag was mijn eerste dag en die begon vroeg: om 7uur ging ik trainen met een klant. Dus om 6uur stond ik voor het gasfornuis: eieren bakken! Een omelet van 3 eieren. Waarvan ik de helft voor de training at met kaneel en de andere helft na de training met wat pompoen voor de koolhydraten. Ik heb gesnackt met amandelen en zwarte koffie… de bacon-lunch heb ik hierboven al beschreven. De amandelmelk cappuccino was een beetje een domper op de tot nu toe geslaagde dag: heel erg bitter. Morgen geef ik dat nog een kans, maar anders ga ik over op zwarte koffie. Vanavond lekker kip met geroosterde seizoensgroenten.
Mijn plan is om iedere week een blog te schrijven over hoe het gaat en daarnaast zal ik op Facebook foto’s plaatsen van wat ik zoal eet. Maak je klaar voor veel foto’s van bacon!
Paleo Whole30 Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.