Krachttraining: Aan het ijzer

Wanneer mensen willen afvallen, denken ze dat cardio de snelste weg daar naartoe is. Hardlopen, fietsen, crosstrainen, alles om maar veel calorieën te verbruiken. Natuurlijk is dat heel goed: iedere calorie die je verbruikt is er eentje. naomi118gespiegeldMaar wanneer je echt blijvend wil afvallen en een strakker lichaam wil hebben, dan zal je ook krachttraining moeten doen.
Natuurlijk, ik ben een bodybuilder en niet iedereen vindt dat mooi. Vooral vrouwen zijn vaak bang om te gespierd te worden wanneer ze krachttraining gaan doen. Laat me je gerust stellen: ik train 6 dagen in de week met zware gewichten om deze spieren te krijgen. Veel foto’s van mij zijn gemaakt rond wedstrijden wanneer ik helemaal afgetraind ben en je mijn spieren extra goed ziet. Ik vind spieren namelijk prachtig! Wat ik probeer te zeggen: van 2 of 3 keer per week ‘aan het ijzer’ zal je er niet uit gaan zien als een bodybuilder. Maar het heeft wel heel veel voordelen.
Om te beginnen: je verbrandt met krachttraining wel iets minder calorieën per uur dan met wielrennen of hardlopen. Gemiddeld gebruik je 8 tot 10 calorieën per minuut tegenover 10 tot 12 calorieën per minuut met cardio. Maar na de krachttraining blijf je een paar uur extra energie verbruiken, omdat je spieren gerepareerd moeten worden. Dat kan wel oplopen tot 25% van wat je tijdens de training verbruikt hebt.
Daarnaast zal je spiermassa aankomen en dat is helemaal goed nieuws. Spieren verbruiken namelijk heel veel energie. Dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbruikt tijdens je normale werkzaamheden. Voor iedere kilo spier extra, verbruik je rond de 90 calorieën extra per dag. Zonder er iets extra’s voor te doen.
Ondanks deze voordelen vinden veel mensen het soms eng om met krachttraining te beginnen. Rond de dumbells in de sportschool staan vaak gespierde kerels, te puffen en te zweten. Het kan behoorlijk intimiderend zijn om daar tussen te gaan staan! Maar ik beloof je: de meeste harde trainers zijn bezig met zichzelf en hun set… zo ben ik ook als ik voor mezelf train!
Wat wel heel belangrijk is, is dat je weet wat je traint, waarom en hoe. Probeer bijvoorbeeld eens een groepsles BodyPump. Daarbij komen alle belangrijke spiergroepen aan bod en je kunt rustig wennen aan krachttraining. Blijf jezelf wel uitdagen. Bij Pump doe je eigenlijk altijd ongeveer dezelfde oefeningen en je zult snel sterker worden. Wanneer je geen spierpijn meer hebt, is het tijd voor een extra kilo aan beide kanten! Geen zin om vast te zitten aan de tijdstippen dat zo’n les wordt gegeven? Ga niet zomaar wat duwen en trekken aan de apparaten! Vraag om uitleg bij je sportschool of begin samen met een personal trainer. Goede techniek voorkomt blessures en een trainer kan je ook helpen met verschillende oefeningen voor dezelfde spiergroep. Daarnaast blijft krachttraining ook leuker als het niet altijd hetzelfde rondje langs dezelfde machines is. Effectiever ook. Doe dit naast je fietsen of hardlopen en je extra gewicht gaat weg… en blijft weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.