Kees: “Zelfs als ik geen zin heb, vind ik trainen binnen 5 minuten leuk”

Scheveninger Kees Schot (48) traint al bij HealthCreators (voorheen: Health Get Things Done) sinds een paar weken na de opening van de studio in 2012. Hij kwam om 10 tot 15 kilo af te vallen en vooral: om weer fit te worden. 

Als eigenaar van restaurant 'De Dagvisser' in de haven maakt hij vaak lange dagen, met veel lopen, staan, tillen en Referentie HealthCreators Scheveningendraaien achter de bar. Dat maakte hem vroeger moe en futloos. Nu niet meer,  want Kees is zijn kilo's kwijt en traint 2 keer in de week. Daarnaast volgt hij 2 spinninglessen: "Zelfs na een druk weekend ben ik tegenwoordig op maandag fit genoeg om te kunnen sporten"

Waarom train je bij HealthCreators?
Twee jaar geleden zat ik in een stressvolle periode met mijn werk. Als je daarnaast dan niet lekker in je vel zit, dan voel je die stress extra. Ik was altijd maar moe, ik stond zelfs moe op. Daarom was ik op zoek naar een manier om af te vallen en fit te worden.
Vroeger ben ik weleens heel veel gewicht kwijt geraakt met Herbalife, maar dat zat er inmiddels allemaal weer aan. Toevallig fietste ik naar de Albert Heijn en zag ik de studio van HealthCreators. Vooral het Sportvasten viel me op. Vervolgens via internet een beetje informatie verzameld en een afspraak gemaakt met Naomi. Ze zette me meteen op de fiets voor een fittest... ik kan je vertellen: dat ging niet best!
Dus zijn we eerst begonnen met conditie op te bouwen en toen ik er klaar voor was, heb ik de Sportvastenkuur gedaan. Dat was wel zwaar, maar niet ondoenlijk. Vooral het resultaat zorgde voor motivatie: ik viel iets van 6 kilo af, dat was al de helft van mijn doel! Na de kuur kwam daar wel weer iets van terug, maar door stug door te gaan met sporten en twee keer een Sportvasten mini-kuur te doen, raakte ik ook de rest van de kilo's kwijt.
Het sporten vind ik soms nog wel lastig. Vooral tegen de personal trainingssessies kan ik soms opzien... maar als het klaar is, heb ik het toch altijd leuk gehad. Alleen de spierpijn went nooit, al ga ik er inmiddels wel anders mee om. Ik heb tijden gehad dat ik in bed lag en me eigenlijk wilde omdraaien, maar er vanaf zag omdat ik te veel spierpijn had. Ook best grappig als ik erop terug kijk.

Wat zijn je doelen? Wat vind je zelf het leukste wat je tot nu toe bereikt hebt?
Beter in mijn vel zitten was mijn doel en dat heb ik bereikt. Ik kan alles nu veel gemakkelijker. Op mooie dagen in het weekend, wanneer de zaak vol zit en het terras ook, wordt het zaterdag toch vaak laat en begin ik op zondag weer vroeg... tot laat. Dat ik nu op de maandag daarna  gewoon fut en energie heb om te gaan sporten, dat heb ik bereikt.

Wat vind je het leukste om te doen? Bij welke oefening denk je: “Oh, nee, he!”?
Referentie HealthCreators Scheveningen
Spinning vind ik het leukste, maar dat heeft misschien te maken met dat ik dan toch zelf een beetje controle heb. Naomi heeft weleens in de les gezegd: "Je zit hier niet voor mij, maar voor jezelf". En daar heeft ze gelijk in... maar toch!
Verder vind ik parkoertjes van oefeningen leuk, hou ik van boksen en het trainen met zware gewichten.

 

Waar ik een bloedhekel aan heb is om zo'n ding springen (boxjumps) of liggen en weer omhoog komen (burpee's). Verschikkelijk, niks aan! Je gaat helemaal kapot... dat zijn van die dingen die ik nooit zou doen als ik zelf zou trainen in een sportschool. Maar ja, als ik met Naomi heb getraind, heb ik spierpijn. Als ik het zelf heb gedaan, dan heb ik dat niet. Als je geen spierpijn hebt van krachttraining, dan doe je iets niet goed.

Wat doe je nu anders dan hiervoor? Wat is de belangrijkste les die je bij HealthCreators hebt geleerd?
Ik moest van Naomi anders omgaan met eten. Ik at nooit ontbijt en sloeg ook de lunch vaak over. 's Avonds at ik dan wel chips. Ook dronk ik veel cola. Dat moest anders van haar, ik moest 's ochtends en 's middags gaan eten en de cola werd water. Dat deed me goed en het heeft ook zeker geholpen om het gewicht eraf te halen.
Het rare is, dat die oude gewoonte er nu soms toch weer insluipt, nu ik mijn doelen heb behaald. Ik gun mezelf de tijd niet om goed te eten... Doordat ik zoveel sport kom ik er nu qua gewicht wel een beetje mee weg, maar ik weet dat ik het eigenlijk niet zo moet doen. Ik heb het er ook wel met Naomi over gehad. De klad is er een beetje ingekomen nadat ik een operatie heb gehad. Het is me nog niet gelukt om weer terug in het gareel te komen. Dat is iets waar zelfs een trainer niet veel aan kan doen, dat moet je echt zelf willen en doen.
Wat ik verder waardeer aan Naomi, is dat ze loyaal is. Wanneer ze wat te vieren heeft met haar zaak, organiseert ze dat in 'De Dagvisser'. Dit jaar na de City-Pier-City loop bijvoorbeeld, komt ze toch met een man of 40 eten. Zo is niet iedereen waar je zaken mee doet.

Vertel eens een leuk trainingsverhaal…
Ik vind bij de spinning het nummer met attacks (felle sprintjes) altijd het leukste. Speciaal voor mij was toen de zaterdagles omgetoverd tot 'attack marathon': na de warming up 7 nummers in de aanval! We waren maar met z'n vieren, de rest durfde misschien niet. Dat was wel heel leuk.
Ook heeft Naomi ooit tijdens de training een filmpje van me gemaakt terwijl ik helemaal kapot ga. Volgens mij iets met die blauwe halve bal boven mijn hoofd tillen. Dat vind ik nou grappig, om dat terug te zien!

Referentie HealthCreators Scheveningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.