HealthCreators leert van Megan Bruneau

“Fuck het bereiken van je potentieel, je bent nu al goed genoeg”

Tijdens het zaterdagavond diner op de Whole30 Coach Summit zat ik naast iemand die ik nog niet kende: Megan Bruneau. Wat bleek: in Amerika wordt zij de psycholoog van de nieuwe generatie genoemd. Door Deepak Chopra… niet de minste.
Ze was super aardig, had veel interessants te zeggen en… ze vloekt ontzettend veel. Ook in de presentatie die ze de volgende dag gaf op de Summit. Haar mantra: “Fuck het bereiken van je potentieel, je bent nu al goed genoeg”.
In het blog een verslag van haar presentatie en een handige tool!

Zowel het vloeken als haar interessante kennis komt terug in de titel van haar presentatie, de volgende dag: “How to stop hating on yourself and do the shit that scares you”. Ze deinst er niet voor terug veel over zichzelf te delen: dat ze een eetstoornis heeft gehad, dat ze moeite heeft een relatie in stand te houden (of überhaupt aan te gaan), dat ze spreken in het openbaar doodeng vindt. Het zorgt ervoor dat ze niet de zoveelste deskundoloog is die wel even vertelt hoe het leven in elkaar zit… Megan staat naast je in de loopgraven van de wereld.

Volgens haar draait het allemaal om perfectionisme: dat is de reden waarom veel mensen zo hard zijn voor zichzelf en waarom veel van ons zo akelig tegen onszelf praten.
Megan doet dat, ik doe dat, misschien jij ook wel… Juist als het even niet goed gaat en je eigenlijk een bemoedigend woord nodig hebt. Daar zoekt zij dan ook de oplossing: voor zichzelf en voor haar cliënten.

Lichte en vermakelijke kost

Volgens psycholoog Megan is perfectionisme dus meestal de oorzaak van ons ongezonde gedrag. Ze omschrijft perfectionisme als: dat wat je van jezelf vindt afhangt van wat je gedaan krijgt. De onrealistische verwachtingen van die dingen die je moet doen, de angst om te falen en dat irritante stemmetje in je hoofd dat Al-Tijd kritiek heeft.
Daarnaast noemt ze perfectionisme: ‘een manier om om te gaan met de ongemakkelijke emoties die wel voelen en waarvoor we geen enkele andere oplossing weten te verzinnen’.

Nee, Megan is niet van de lichte en vermakelijke kost… al brengt ze haar boodschap met heel veel persoonlijke verhalen, die ze ook heel grappig vertelt, dus het blijft wel leuk om te luisteren.

Geen gedoe!

Gelukkig maar, want als deel van de oplossing voor ons perfectionisme stelt ze voor om beter te leren omgaan met moeilijke, oncomfortabele gevoelens en emoties. Dat hebben veel van ons niet geleerd… dat het okay is om je even ongemakkelijk of rot te voelen. Wat veel van ons als gewoonte hebben is: wegwezen!

Ik herken dat wel, bij mezelf en mensen die ik coach door hun Whole30. Het programma heeft een aantal punten die moeilijk zijn, ongemakkelijk voelen. En aangezien er best een boel voeding geëlimineerd is voor 30 dagen, is het in het begin best wel ‘gedoe’ om je maaltijden voor elkaar te krijgen.
Soms willen mensen na een paar dagen al afhaken vanwege dat gedoe… wat best vreemd is. Je bent begonnen om inzicht te krijgen hoe je gezonder kan leven, hoe je gewoontes die je dwarsbomen kunt doorbreken en hoe je beter met eten kan leren omgaan… belangrijke dingen om te leren voor een op maat gemaakte gezonde levensstijl. En dan wil je in de eerste week de handdoek gooien omdat je 5 etiketten moet lezen in de Appie voordat je gehakt zonder toegevoegde suiker hebt gevonden.

Moeilijke gevoelens

Dat is volgens Megan Bruneau dus omdat we als kind onvoldoende leren om ongemak en moeilijke gevoelen te zien als ‘part of the human experience’ (= het hoort bij het mens zijn). We ontwikkelen perfectionisme om met die moeilijke gevoelens ‘om te gaan’, maar eigenlijk maakt het het probleem alleen maar groter:

“We leiden onszelf af met het stellen van doelen en daarna het idee dat wanneer je dat voor elkaar krijgt, je leven eindelijk fijn zal voelen. Soms verpakt als zelfhulp-taal als: bereiken van je potentieel.
Het gat wat dan ontstaat tussen onze verwachting van wat er gaat gebeuren en de werkelijkheid, is het probleem.
Wanneer wat je doet niet het gewenste resultaat heeft.
Wanneer je ervaring compleet anders is dan dat je verwachtte.
Wanneer iets eigenlijk helemaal mislukt.
Wanneer je er niet uitziet of je voelt zoals je zou willen.
Het enige wat we dan nog hebben is die gevoelens wegdrukken, onszelf opnieuw afleiden of onszelf en die gevoelens verdoven. Bijvoorbeeld door keihard te werken, extreem hard te sporten, iedere avond een wijntje/biertje open te trekken, iets ‘lekkers’ te eten elke keer dat het leven gedoe, moeilijk, ongemakkelijk is. En op die manier wordt de kuil die je graaft voor jezelf dieper en dieper.”.

Lief en begripvol zijn voor jezelf

De oplossing om dit te doorbreken: jezelf behandelen zoals je iemand van wie je houdt zou behandelen. Wat zou je zeggen op het moment dat je zoon/dochter/partner/vriend(in) beteuterd voor je staat terwijl ze 100% hebben gegeven, onwijs hun best hebben gedaan?
Wat dat betreft mogen we van Megan best 10x zo lief en begripvol voor onszelf zijn. Vol passie (en vloeken) beeindigd ze haar betoog: “Fuck dat bereiken van je volledige potentieel en steeds maar weer doelen zetten die behaald moeten worden voordat je ‘goed genoeg’ bent en je ook zo voelt. Je bent nu al goed… ook al heb je nog niet alles voor elkaar!”

Formule voor zelf compassie

Als toetje deelt Megan een script voor mensen die het moeilijk vinden om aardig tegen zichzelf te praten… zodat je kan oefenen. Ik deel hier een stukje:

[Naam of koosnaam voor jezelf] het is begrijpelijk dat je je [emotie, gevoelens] voelt, omdat [beschrijf de situatie].

Dit stuk levert je mindfullness op…

Het is begrijpelijk dat je [de actie of het gedrag waar je spijt van hebt] omdat [leg aan jezelf uit waarom het normaal/okay is dat je dit hebt gedaan op basis van de kennis die je op dat moment had].
Ondanks dat het resultaat niet is wat je wilde, heb je dit wel goed gedaan: [schrijf alles op wat je goed hebt gedaan, waar je inzet hebt gegeven].
Van deze ervaring kan je de volgende dingen leren: [schrijf alles op wat je een volgende keer zou kunnen proberen om anders te doen].

Dit stuk leert om lief te zijn voor jezelf. Daarna kan je jezelf er nog aan herinneren dat fouten maken, teleurstellingen en je daarover ongemakkelijk voelen hoort bij het mens zijn. En daarna kan je nog afsluiten door voor jezelf op te schrijven waarom deze fout onderdeel is van jouw leerproces.

Herstart in de Whole30

In de Whole30 is het belangrijk dat de eliminatiefase voor de volle 100%, de volle 30 dagen gedaan wordt… maak je een fout, dan is dat niet erg… maar we beginnen de volgende dag wel opnieuw met tellen bij dag 1.
Met deze nieuwe techniek die ik geleerd heb van Megan Bruneau op de Whole30 Coach Summit gaat zo’n herstart bij HealthCreators vanaf nu een heel stuk soepeler! Door lief te zijn voor jezelf… ‘especially when you fuck up’, zou Megan er achteraan zeggen.

Doe een Whole30 met coaching van HealthCreators

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.