Een doel is een intentie met een plan

Heb jij op dit moment een doel waar je maar niet aan toe komt? Je wil bijvoorbeeld een keer meedoen met een hardloopwedstrijd van 5 kilometer (10 kilometer, halve marathon…), maar trainen schiet er steeds bij in? Of je wil die leuke, uitdagende, nieuwe functie, maar daarvoor moet je een cursus doen en dat red je niet met je huidige werkdruk? Je wil meer spelen en lol maken met je kinderen, maar er ligt een berg was en strijkwerk waar je u tegen zegt? Misschien heb je een gezondheidsdoel of wil je een paar kilo afvallen (of juist aankomen) en je hebt de tijd niet om zelf je lunch te maken om mee te nemen naar kantoor?
Het kunnen doelen zijn die ons zeer aan het hart gaan, die we supergraag willen behalen. Hoe kan het dan dat we ze heel vaak (net) niet halen? Of wel halen, maar dan weer door onze vingers laten glippen?
Een persoonlijk ‘aha’ op dit vlak kreeg ik tijdens een training in 2011. De trainer deed mijn gedrag letterlijk voor. Ze zei:  ‘Ik wil naar de andere kant van de zaal, echt waar, ik wil heel graag,’ terwijl ze wees in de richting waar ze naartoe wilde. Ondertussen zette ze steeds een stapje… achteruit! Dat herkende ik zo uit mijn eigen leven: hoe graag ik ook richting een doel wilde, ik kwam niet in de buurt of raakte zelfs verder achterop omdat ik niet kon beslissen wat de beste manier zou zijn om mijn doel te behalen. Of ik kon er geen tijd voor vrijmaken. Hoe doorbreek je zo’n situatie?

Terwijl je andere plannen maakt…
Je intentie kan soms loepzuiver zijn: wat je denkt dat je wil, dat wil je ook echt.
Ik wil een boek schrijven.
Ik wil voor mezelf beginnen.
Ik wil gaan hardlopen.
Ik wil afvallen.
Ik wil met mijn kinderen spelen.
doel plan mindsetEn ondertussen loop je (achteruit) aan tegen wat John Lennon zingt in het nummer ‘Beautiful Boy’: ‘Life is what happens to you while you’re busy making other plans.’ Of dezelfde zin in het Nederlands in ‘Laat me slapen’ van Acda en De Munnik: ‘Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt.’
Er lijkt altijd wel iets te zijn dat dringender is dan werken aan of het behouden van je doel.

Wat wil ik nu? vs Wat wil ik het liefst?
Structuur en het opsplitsen van je doel in kleinere doelen kan soms een prima strategie zijn om je doel hoger op je prioriteitenlijst te krijgen. Veel uitstelgedrag komt namelijk doordat de beloning voor het behalen van je doel veel verder weg ligt dan een beloning of verplichting die zich nu meteen voordoet. Bijvoorbeeld: je wil over twee maanden meedoen met een hardloopwedstrijd van 10 kilometer. Maar op dit moment moet die klus op je werk bijzonder dringend af… en dat lopen is pas over twee maanden. Dan loop ik morgen wel verder, of harder, of langer, denk je dan… en je besluit door te werken. Totdat die hardloopwedstrijd ineens over tien dagen al is en je nauwelijks getraind hebt.
De vraag die ik andere mensen en mezelf het vaakst stel, is: ‘Wat is je plan doel mindsetmeer waard? Wat ik nu wil of wat ik het liefst wil?’ Want als je ‘ja’ zegt tegen het een, zeg je automatisch ‘nee’ tegen een heleboel andere dingen. Zeg je ‘ja’ tegen de druk op je werk, dan zeg je automatisch ‘nee’ tegen je training… en dat is een keuze die je bewust moet maken, zodat je er later geen spijt van hoeft te hebben. Om je doel een beetje meer te helpen, kun je de beloning wat naar voren trekken. Met het hardlopen kan dat bijvoorbeeld door jezelf iedere week een tussendoel te stellen. Je maakt er ieder weekend een wedstrijdje met jezelf van: je probeert je snelheid te verhogen om je kilometertijd te verbeteren. En de week erna wil je 5 kilometer aan een stuk op wedstrijdtempo volhouden. Je stelt jezelf dus deadlines en past je totale plan daarop aan.
Stel je doelen altijd in de vorm ‘actie/plaats/tijd’ of ‘hoeveelheid/plaats/tijd’. Bijvoorbeeld: zondag heb ik dat 5 kilometerrondje gelopen binnen die tijd. Daar moet je voor trainen, nu, meteen… ondanks de druk op je werk. Een ander trucje is je doel anders verwoorden: wanneer je zegt ‘ik ga vanavond trainen’ creëer je meer commitment dan wanneer je zegt ‘ik wil vanavond trainen’. Ook naar anderen is dat duidelijker. Wanneer je tegen je collega zegt: ‘Die deadline is belangrijk maar ik ga vanavond trainen’, dan zal er minder tegengesputterd worden op het moment dat je je sporttas pakt om te gaan. Dat had je namelijk al aangekondigd.
Dit geldt niet alleen voor sportdoelen. Wil je een gezondere levensstijl, maar heb je steeds een feestje,  met taart… en wijn… en een jarige die je niet teleur wil stellen. Dan kan het handig zijn om jezelf een doel dichterbij gesteld te hebben. Bijvoorbeeld tien dagen zonder suiker of een Whole30: dat is actie/plaats/tijd. Zo’n doel is gemakkelijker uit te leggen of zelfs te verdedigen: ‘Ik ben blij met je verjaardag en vier die van harte, maar ik ben nu op dag acht van tien dagen geen suiker, dus ik kan even geen taart nemen.’ Je zult zien dat veel mensen daar best respect voor hebben en met veel plezier een kopje thee voor je inschenken. Proost!

Met welk doel ga jij nu snel aan de slag en wat is de eerste stap in je plan? Deel het in de reacties! Misschien hebben wij (of iemand anders) nog een goede tip.
Dit blog is ook gepubliceerd op Mama Stralend Fit

e-boek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.