Angela: “De persoon die ik zag in de spiegel was niet wie ik ben in mijn hart”

In haar tienerjaren behoorde Angela Dekker (37) bij de subtop van het Nederlandse turnen. Toen ze daar door groeipijnen en pubergedrag mee stopte, stortte ze zich in haar werk. Twintig jaar later, kilo’s zwaarder en tegen een tweede burn out aan herkende ze zichzelf nauwelijks in de spiegel. Ze besloot: het roer moet om. Binnen een jaar viel ze bijna 10 kilo af, ging haar vetpercentage drastisch naar beneden en deed ze mee met de MudMasters.

Waarom ben je begonnen met trainen bij Health Get Things Done?
Ik had een grote schop onder mijn kont nodig en was op zoek naar een trainer met dezelfdeburn-out gezondheidsklachten trainen mentaliteit die ik vroeger had. Na het zien van de  foto van Naomi op de voorpagina van de website, wist ik dat ik haar moest hebben. Ook haar blogs en haar visie sloot aan bij wat ik wilde bereiken. Ze is duidelijk, benoemt dingen en houdt niet van geneuzel. Ik kan soms wel eens neuzelen, namelijk.
Vroeger, toen ik nog turnde, trainde ik 6 dagen in de week en ik ging altijd door. Ik was meerkampster, dus deed ik vloer, balk, brug ongelijk en het paard. Maar mijn echte specialiteit was de ringen. Jammer genoeg is dat geen wedstrijdonderdeel voor meisjes. Ik behoorde tot de subtop van Nederland, maar ineens ging ik heel hard groeien: wel 12 centimeter in 1 jaar. Daarbij had ik verschrikkelijke groeipijnen, zo erg dat ik met turnen moest stoppen. Ondertussen namen de hormonen het ook een beetje over en kreeg ik andere interesses. Ik heb daarna nog een tijd lang gedanst met grote vlaggen bij een muziekvereniging. Best een goede manier om in shape te blijven hoor, want zo’n vlag is best zwaar.
Toen ik ook daarmee gestopt was, werd ik langzaam aan steeds minder actief. Eerst ging ik nog naar de sportschool, maar door onregelmatige diensten schoot dat er steeds vaker bij burn-out gezondheidsklachten trainenin. En waar ik vroeger alles op de fiets deed, pakte ik steeds vaker de auto. Ik werkte 60uur in de week in een supermarkt en toen ik een jaar of 23 was liep ik tegen een burn out aan. Ben in een keer helemaal gestopt met alles. Mijn emoties at ik weg en in 1 jaar tijd kwam ik 20 kilo aan.
Ik krabbelde wel weer op en inmiddels heb ik samen met mijn man een ICT-bedrijf: iZyX! Wij leveren online werkplekken (in de cloud) en we beheren ook lokale servers waarbij mijn man de technisch ondersteuning doet. Ik doe de administratie en de marketing. En we kregen een zoontje: Sem.
Een jaar geleden voelde ik dat ik tegen een tweede burn out aanzat. Dat was een heftige periode, waarin ik moeilijke besluiten heb genomen.Om gezondheidsklachten als chronische buikpijn en migraine op te lossen, is mijn baarmoeder verwijderd. Ik ben naar een psycholoog gegaan om die naderende burn out aan te pakken en ik ben gaan trainen bij Health Get Things Done.

Wat zijn je doelen? Wat vind je zelf het leukste wat je tot nu toe bereikt hebt?
Ik wilde weer fit worden, een leuke moeder zijn die gewoon met haar kind in het klimrekburn-out gezondheidsklachten trainenklimt. Niet zo’n moedertje dat langs de kant zit. Dat was ik wel aan het worden. De persoon die ik in de spiegel zag, klopte niet meer met wie ik ben in mijn hart. Mijn spiegelbeeld ging me zelfs tegenstaan.
Voor de eerste training was ik best wel nerveus. Ik dacht: ze gaat me alle hoeken van die studio laten zien. Ik merkte wel meteen dat het hard nodig was. Lichamelijk was ik zo achteruit gegaan, dat ik de eerste 4 maanden na de training helemaal dood op was. Ik gebruikte dumbelltjes van 2 kilo en dat was al zwaar! Ook op de crosstrainer ging ik helemaal kapot. Ik voelde me oud en een mietje… ik was niet meer de doorzetter, de harde tante van vroeger. Of misschien toch wel… want ik heb wel moeite moeten doen voor de trainingen: ik woon in Lelystad en kom dus voor de training naar Scheveningen toe. In het begin eens in de 2 weken, inmiddels wat minder vaak.
Met mijn resultaten tot nu toe ben ik tevreden: ik weeg bijna 10kilo minder en mijn vetpercentage is nu 22,6 procent. Daarnaast merk ik dat mijn flexibiliteit is verbeterd en mijn uithoudingsvermogen ook. Het is nu niet meer net alsof ik rook, zeg maar.

Ik wil nog wel wat meer spierdefinitie krijgen, maar ik besef ook dat ik moet accepteren dat ik geen 20 meer ben. Toch burn-out gezondheidsklachten trainendenk ik dat het een kwestie van volhouden is en het lukt inmiddels al om zwaardere gewichten te pakken!
Over mijn spiegelbeeld ben ik inmiddels ook weer tevreden: ik ben geen moedertje meer! Ik ben weer de stoere Angela van vroeger, zelfs mijn kledingstijl is veranderd.

Wat vind je het leukste om te doen? Bij welke oefening denk je: “Oh, nee, he!”?
Ik vind Bootcamp heel erg leuk en explosieve cardio, zoals intervallen op de crosstrainer. Ik heb nu zelfs zo’n apparaat aangeschaft voor thuis!
Hardlopen is niet zo mijn ding, maar waar ik echt een hekel aan heb zijn burpees! Dat hop naar binnen, hop naar buiten, ik krijg altijd het gevoel dat ik het niet goed doe. Misschien is dat de turnster in mij, ik wil een mooie burpee maken.

Wat doe je nu anders dan hiervoor? Wat is de belangrijkste les die je van Naomi hebt geleerd?
Ik ben nu bewust bezig met sport. Vroeger was het gewoon iets wat ik deed, waar ik niet over nadacht. Nu wil ik echt tijd voor mezelf en voor mijn training maken. Dat doorzetten heb ik opnieuw geleerd, dat ik het ook mentaal volhou.
Daarnaast ben ik tijdens mijn Sportvasten-kuur afgekickt van de koolhydraten. Sindsdien heb ik niet zoveel meer met zoet. En dat is maar goed ook, want ik blijk niet zo goed tegen koolhydraten te kunnen. Ik word kriegel van suikers. Mijn burn-out gezondheidsklachten trainenvader had diabetes type-1… misschien heb ik daar iets van mee gekregen in mijn genen, al heb ik geen diabetes. Ik let daar nu wel op in mijn voeding.
Waar ik ook nog op moet letten is bij de balans tussen werk en prive, dat gaat nog niet altijd goed. Dan verlies ik een beetje mijn focus en schiet de sportschool er weer bij in. Naast die crosstrainer die ik aangeschaft heb, heb ik ook de dumbells van mijn man het huis in gesleept… Dan pak ik er een van Naomi’s trainingsschema’s van het begin erbij en kan ik thuis trainen. Want dat is iets anders dat Naomi van het begin af aan duidelijk heeft gemaakt: ik moet het op een gegeven moment zelf gaan doen. Ze is nog steeds mijn vraagbaak, maar ik kan niet eeuwig op haar blijven leunen.

Vertel eens een leuk trainingsverhaal…
De training is eigenlijk altijd heel serieus, ik wil er zoveel mogelijk uithalen. Wat ik wel heel1174992_708016182546628_898476476_n leuk vond was meedoen aan de MudMasters met een team van Health Get Things Done. Het was in Biddinghuizen, zo’n beetje bij mij om de hoek! Dus ik heb allerlei mensen meegesleept. Het team van 6kilometer was misschien nog wel meer mijn team  dan dat van Naomi. En het was zo leuk! Ik herinner me een hindernis, een soort ponton in het water waar je overheen moest klimmen. Ik stond zowat in een split toen ik er overheen moest en aan de andere kant stuiterde ik naar beneden, over alle richeltjes heen die op die hindernis zaten. Het deed niet eens pijn, mijn spieren vingen de klappen op.
Meedoen aan de zo’n modderrace is sowieso ook  een overwinning op mezelf: ik hou helemaal niet van modder!burn-out gezondheidsklachten trainen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.