Whole30’s Melissa Urban beantwoordt: “Kan ik mijn hele leven Whole30 blijven doen?”

In Amerika is Melissa Urban een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen heeft geholpen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, te veranderen. Verder staat ze bekend om haar ‘tough love, heavy on the love’. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren.
Vandaag: Kan ik mijn hele leven Whole30 blijven doen?

Veel mensen die een Whole30 hebben gedaan, zien op tegen de 30 dagen eliminatiefase… maar aan het einde willen ze eigenlijk niet stoppen en dit hun hele leven blijven doen. “Moet die herintroductie echt?”, vragen ze dan aan Brenda. In Amerika vroeg Louis aan Melissa Urban zelfs of hij, na 103 dagen Whole30, dit niet eigenlijk zijn hele leven kon blijven doen. Hij krijgt een theoretisch en praktisch antwoord…

Vraag:

Ik ben nu al 103 dagen achter elkaar het Whole30 programma aan het volgen, zonder ook maar een keer een uitzondering te maken. GEEN EEN! Vandaag is mijn verjaardag en nu weet ik zeker dat ik heb gewonnen van mijn SugarDragon want ik heb niets zoets gegeten… zelfs vandaag niet! Ik volg het advies uit het eerste boek, It starts with food, op en mijn lichaam veranderd op allerlei positieve manieren. Mijn vrienden en familie staan versteld en zijn trots op me.

Mijn vraag is: kan ik dit de rest van mijn leven blijven doen? Ik ben 53, zeer gedisciplineerd en heb altijd ingezet voor mijn gezondheid. Ik neem geen medicijnen, nul. Ik ben nu op mijn allergezondst ooit en ik geloof dat wat je eet je medicijn is. Ik kijk uit naar je antwoord.- Louis

Melissa: “

Allereerst: gefeliciteerd! Honderd dagen Whole30 is een grote prestatie… en zelfs op je verjaardag! Je kan echt trots zijn op je inzet en ik ben blij te lezen dat je ook resultaat ervaart van je harde werk. Nu, het antwoord op je vraag: Kan je de Whole30 blijven doen voor de rest van je leven. Ik ga je een antwoord in twee delen geven.

Het theoretische antwoord: Ja, dat kan je zeker.

Wanneer je het echt zou willen, zou je absoluut de Whole30 kunnen doen voor de rest van je leven. Niet alleen dat, je zou de Whole30 voor altijd kunnen doen en optimaal gezond kunnen zijn.

Omdat Whole30 geen dieet is, heeft het geen restrictie in calorieën en geeft het je een overvloed aan vitamine, mineralen, phytovoedingsstoffen en vezels om gezond te zijn. Anders dan allerlei dieten, is het ook niet iets wat je een bepaalde periode doet, waarna je weer terug gaat naar hetzelfde wat je ervoor deed.

Zou je, in feite, voor altijd blijven eten volgens de Whole30 regels, dan zou je net zo gezond kunnen zijn als mogelijk is, omdat ons programma focust op maximale voedingsstoffen en minimale ontstekingsgevoeligheid en maximale gezondheid voor je darmen. Je zou tonnen voedingsstoffenrijke voedsel eten, al die fantastische voedingsstoffen op kunnen nemen en je stofwisseling en immuunsysteem optimaal in balans kunnen houden.

Daarnaast zou je nog steeds heerlijk eten kunnen eten, jezelf zelfs kan verwennen, zonder je zorgen te maken over het ‘voedsel zonder remmen’ -effect van fabrieksvoedsel en junkfood. Dat lekkere Whole30 eten heeft een soort ingebouwd ASB-remsysteem van vezels, water, eiwitten, vetten en micronutriënten. Wat betekent dat je heerlijk eten, smullen en niet meegezogen wordt in de spijt/schuldgevoel/schaamte cyclus te komen waar je misschien vroeger in vastzat… met het eten waarvan je toen vond dat je het ‘verdiende’ en dat het ‘jezelf verwennen’ was.

En als laatste: geloof mij niet zo maar, geloof in honderden medische professionals (zoals Dr. Matt Mechtenberg) die zeggen dat Whole30 veilig en gezond is, zelfs wanneer je het langer dan 30 dagen doet.

Dus, samenvattend: Ja, je ZOU de Whole30 kunnen doen voor de rest van je leven… maar ik denk niet dat je het moet doen.

Ja, je ZOU de Whole30 kunnen doen voor de rest van je leven… maar ik denk niet dat je het moet doen.

Het praktische antwoord: We raden het niet aan.

Vanuit een praktisch oogpunt, kan iedere dag alle Whole30 regels volgen op den duur stressvol zijn. Sommige dingen worden gewoontes: hoe langer je het programma doet, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken binnen het programma. Ook in restaurats, onderweg, op reis of bij een etentje bij vrienden. Maar, wil je echt iedere ober waarbij je een bestelling doet voor de rest van je leven aan een Whole30 vragenvuur onderwerpen?
Er gaat een tijd komen dat je zegt: “Ok, thuis bak ik alleen in olie de toegestaan is in de Whole30, maar ga ik nu echt lopen stressen of mijn hamburger gebakken is met wat sojaolie?” Of: “Aan deze balsamico dressing is waarschijnlijk suiker toegevoegd, maar ik heb echt geen zin in een kipsalade met weinig smaak vandaag.” En dat is okay, sterker nog: wij zouden zeggen dat dat een hele (mentaal) gezonde reactie is.

Aanvullend: hoewel de Whole30 helemaal te doen is voor 30, 60 of 90 dagen, is het niet ontworpen om voor altijd vol te houden. Misschien wil je een aantal dingen blijvend vermijden die in de Whole30 ook geëlimineerd zijn, bijvoorbeeld gluten, vooral wanneer je er een negatieve ractie op hebt. Maar misschien kom je er ook wel achter dat technisch niet toegestane dingen (zoals vanille extract, wijn om mee te koken of kauwgum) af-en-toe best kunnen. Dit is allemaal onderdeel van wat je leert TIJDENS het programma: bewuste keuzes maken, etiketten lezen en zelfonderzoek)… en die kennis vervolgens toepassen in de echte wereld, in jouw persoonlijke context.

Als laatste, en misschien wel het belangrijkste: de rest van de leven Whole30 doen, zou betekenen dat voor altijd de deur dicht gaat naar allerlei oprecht bijzondere, speciale gerechten. Denk aan verse pasta of een echte pizza, wanneer je in Italië bent. De zelfgebakken, zalige verjaardagstaart van je collega. Proosten met een glas champagne wanneer een van je kinderen trouwt. Oma’s beroemde baklava die ze altijd maakt met Kerst… dit zijn allemaal dingen waarbij je de OPTIE wil hebben om toe te geven en te genieten. Ik zeg niet dat je die dingen MOET eten of drinken. Ik zeg dat je jezelf de keuze moet gunnen om te kunnen kiezen om het wel te doen als je het wil.

Onthoud, op een gegeven moment wil je alles wat je geleerd hebt in de Whole30 gaan toepassen op het ‘echte’ leven. Zelf keuzes maken over wat het ‘waard is’ voor jou… en wat niet. Als je nooit oefent, als je altijd de regels van de Whole30 die keuzes voor je laat maken, dan sta je eigenlijk nooit op eigen benen. Nadat je hebt geleerd te fietsen met zijwieltjes in de Whole30, moeten de zijwieltjes er een keer af. Als je dat niet doet, loop je waarschijnlijk een aantal geweldige, culinaire en sociale ervaringen mis… door die Whole30 regels.

Dus hoe vind je balans in je doel om zo gezond mogelijk te eten en je zo goed mogelijk te blijven voelen… met de vrijheid om toe te geven en en te genieten wanneer je dat kiest? Dat doe je zo:

Het Plan

Wij eten de heel vaak, bijna altijd, Whole30 maaltijden… met een uitzondering: ik ben niet super precies met toegevoegde suiker (als ik geen Whole30 doe). Ik doe ketchup op mijn hamburger, of eet kippenworstjes die suiker bevatten. Hoewel ik me altijd bewust ben van mijn ingrediënten, maak ik me geen zorgen over een beetje toegevoegde suiker in mijn vlees of groenten… op dit moment. Waarom? Omdat mijn SugarDragon helemaal tam is, dankzij de Whole30.

Ik eet op deze manier, dag in en dag uit, en ben daar helemaal blij mee… Totdat ik iets tegenkom wat zo speciaal, zo verrukkelijk is, wat het zo waard is om eventuele negatieve effecten voor lief te nemen… en dan neem ik het ervan. Misschien mijn moeders zelfgebakken zoete broodjes die ze meeneemt wanneer ze op bezoek is, of de pindakaas-taart bij de Whisknladle in La Jolla (staat helaas niet meer op de kaart – zo jammer), of verse handgemaakte tortillas wanneer je op vakantie bent in Mexico.

Dan ben ik vervolgens weer compleet gelukkig met mijn Whole30-achtige maaltijden totdat er opnieuw iets speciaals langskomt. En ik een bewuste, weloverwogen keuze maak om ervan te genieten. Dat doe ik dan ook, en ik ondervind de mentale en lichamelijke consequenties ervan (want soms, zijn er consequenties), maar er is geen schulgevoel, schaamte of spijt… omdat ik een KEUZE heb gemaakt. Dan ga ik weer terug naar Whole30-achtige maaltijden, bij dat ik de ervaring heb gehad en ook blij om weer door te gaan met mijn gezonde gewoontes.

Soms maak ik zo’n keuze eens in de maand. Soms zijn er weken waarin ik drie keer per dag een keuze maak die niet in de Whole30 zou passen (op vakantie bijvoorbeeld in een wijngebied waar ik alles wil proeven). Zo lang als ik bewuste, weloverwogen, goed geinformeerde beslissingen neem over wat ik eet en hoe veel ik ervan geniet… is mijn leven compleet in balans, compleet gezond en compleet verrukkelijk.

Dat is wat ik vind hoe je Whole30(-achtig) zou kunnen eten voor de rest van je leven. Op de manier waarop je van beide kan genieten. Wat je ook beslist, ik wens je alle goeds en

Op je gezondheid,
Melissa “

Volg en kom in contact met Melissa op Instagram, Twitter, en Facebook, en kijk ook haar Instagram Stories, waarin ze op een onnavolgbare manier openheid geeft over haar leven.
Ook kan je een gratis abonnement nemen op Wholesome, de tweewekelijkse, Engelstalige nieuwsbrief van de Whole30.

Werk met Brenda aan Whole30 & Food Freedom

Brenda van HealthCreators is de enige Whole30 Certified Coach van Nederland (en de eerste van Europa). Zij werkt persoonlijk samen met Melissa Hartwig. Brenda is gespecialiseerd in het veranderen van een dieet-manier-van-denken naar Food Freedom.
HealthCreators biedt de Whole30 aan in een programma van 2 maanden, dus inclusief coaching door de herintroductie en het begin van je Food Freedom. Dat kan 1-op-1, samen met een buddy of in een groep.

Melissa Hartwig
Whole30 headmistress

De Whole30 verandert je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. In Amerika is het programma inmiddels een begrip (en een werkwoord: To Whole30). Co-creator Melissa Hartwig runt het programma. Ze is een gecertificeerde sportdiëtist, die zich gespecialiseerd heeft in het veranderen van de manier waarop mensen met eten omgaan en het creëren van gezonde gewoontes die een leven lang meegaan.  Ze heeft inmiddels 4 bestsellers op haar naam staan (2 boeken samen met haar ex-man Dallas Hartwig). Ze is te gast geweest in Dr. Oz en Good Morning America, geïnterviewd door The New York Times, The Wall Street Journal, Shape, en Self magazine. Ze staat op #27 in de Greatists Top 100 van meest invloedrijke mensen op gebied van gezondheid en fitness. Ze heeft op meer dan 150 gezondheidsseminars gesproken als keynote speaker op het gebied van gezondheidstrends, social media, branding & ondernemerschap.
Op Instagram zijn er meer dan 3 miljoen berichten met de hashtag #whole30.
Melissa houdt van kettlebell training, yoga, wandelen, alleen rezien en motor rijden. Ze woont in Salt Lake City, UT.
In 2017 heeft Melissa het Whole30 certified coach-programma opgezet, waarvan HealthCreator Brenda een van de eerste certificaten heeft behaald.

Brenda Heskes
Whole30 Certified Coach

HealthCreator Brenda is een van de 10 eerste gecertificeerde coaches van het Amerikaanse levensstijlprogramma Whole30 ter wereld. En daarmee de eerst in Nederland.
Sinds 2015 werkt HealthCreators samen met de creators van het Whole30 programma en bieden wij de Whole30 aan als onderdeel van onze totaal aanpak. Als voedingscoach helpt Brenda je om persoonlijke kennis te krijgen over welk eten voor jou en je doelen werkt… en welk eten niet. Ook vinden we oplossingen voor hardnekkige gewoontes, door nieuwe routines te ontwikkelen. Daarnaast biedt HealthCreators specifieke informatie over hoe je een Whole30 kan doen in Nederland… omdat onze situatie toch anders is dan de Amerikaanse.

“Iedereen die regelmatig een (nieuw) dieet volgt, zogenaamde serial dieters,  kan het je uitleggen: ieder dieet en trainingsplan kan je een tijd lang volhouden. Soms moet je op je tandvlees lopen, maar je houdt vol… dat zou je zelfs met de Whole30 kunnen doen. Juist daarom ligt de focus niet alleen op het volgen van de regels van wat je wel-en-niet kan eten, maar ook op de lessen die we leren tijdens de herintroductie. Daarnaast veranderen we gewoontes die je hebt en waardoor het resultaat van diëten later weer teniet gedaan worden, bouwen we aan karaktereigenschappen die je helpen een eigen persoonlijk plan te maken: een gezonde Food Freedom”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.