Romig zonder room: Whole30 venkel-prei-soep

Ik weet niet meer waar, maar ik hoorde iemand 'venkel-prei-soep' zeggen... en meteen wist ik: dat moet ik eens maken! Venkel is een favoriet. Soep is een favoriet. Prei... vinden we ook heel lekker, maar vergeten we vaak te eten.
Dit is zo'n grappig recept omdat het zulke romige soep oplevert... zonder 1 druppeltje room! En: elk hapje met een champignon, maakt dat het proeft als champignonsoep.

Eens in de week grillen wij een kip... die eten we op en alles wat overblijft, doen wij met water in de slowcooker en dan laten we het minimaal 24uur pruttelen. Je kan er eventueel een scheutje appelazijn aan toevoegen en eventueel wat ui (mag met schil), wat prei, wat wortel, whatever... Wanneer de bouillon klaar is, kan je de kippenbotjes heel makkelijk vergruizen. De beste bouillon wordt helemaal drilpudding wanneer hij is afgekoeld. Vol voedingsstoffen die we normaal niet zoveel eten, zoals collageen. En: je kan er goed soep mee maken!

Ingrediënten

→ Een flinke scheut olijfolie (of een flink klont ghee)
→ 3 preien (of 6 wanneer je alleen het wit wil gebruiken voor een mooie lichte soep)
→ 2 venkels
→ Verse tijm (naar smaak)
→ 0,75 tot 1 liter kippenbouillon (zelf gemaakt)
→ 250 gram champignons... alle soorten mogen, maak het interessanter dan die witte uit een doosje
→ Zout en peper

Maken:

→ Snijd de prei en was 'm super goed... niets is vervelender dan zand tussen je tanden. Laat goed uitlekken (of gebruik een sla centrifuge).

→ Snijd de venkel in stukjes. Doe in een grote pan een flinke scheut olijfolie (of een klont ghee, voor extra romig) en bak de prei en venkel totdat ze zacht worden.

→Voeg de bouillon, tijm, peper en zout toe. Breng aan de kook en laat 20 minuten sudderen.

→ Ondertussen: veeg de champignons schoon met een stukje keukenpapier (niet wassen, worden ze zompig van!). Snij ze in plakjes en bak ze in een DROGE koekenpan. Ze gaan op een gegeven moment een beetje piepen, dat is goed. Doe er een scheut olijfolie bij en bak nog kort verder. Breng op smaak met zout en wat tijm.

→Doe de soep, beetje voor beetje, in een blender, food processor of nutri-bullet en blend totdat ie super glad is. Pas op: blenders kunnen lelijk naar je spugen wanneer je er iets heet in hebt gehad. Je kan ook geduld hebben en de soep eerst laten afkoelen.

→ Serveer de soep met wat champignons erop. Eventueel met nog wat verse tijm of een toefje groen van de venkel.

 

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Lees over Brenda op de Whole30 coach site

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.