Whole30 Sticky kip met coconut amino’s

Dit recept voor ‘sticky kip’ is ontstaan omdat we een ander recept met kipgehaktballetjes te veel gedoe vonden, maar de saus met heel veel coconut amino’s was wel goddelijk. Dus bedacht Brenda een manier om hetzelfde idee te maken met kippendijen. Bak er een zak roerbakgroenten bij en je kan super snel, helemaal happy aan tafel!

Ingredienten:

  • 3 ons kippendijen, in blokjes of reepjes gesneden
  • 1 eetlepel tapiocazetmeel (of aardappelzetmeel)
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 6 eetlepels coconut amino’s (te koop in reformwinkels of bij EkoPlaza)
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 1 eetlepel Vissaus (wij gebruiken Red Boat, die we in bulk kopen… dus stuur een bericht of wij een flesje voor je hebben: gamechanger!)
  • 1 zak roerbakgroenten (wij gebruiken die van AH met cavolo nero) + 1 eetlepel kokosolie
  • Evt. sambal naar smaak.
  • Evt. sesamzaadjes om te bestrooien.
  • Voeg geen extra zout toe!!! De aminos zijn zout zat…

Bereiding:

  • Snij de kip dus in blokjes, reepjes, stukjes, whatever… verwarm ondertussen de oven voor op 180 graden.
  • Bestrooi de kip met de tapiocazetmeel en roer goed om, zodat alle kip een laagje heeft.
  • Smelt de kokosolie in een pan, het liefste een pan die ook de oven in kan. Voeg de kip toe en laat het even liggen waar het ligt, anders blijft je zetmeel aan de pan plakken. Niet meteen roeren dus! Draai de kip na een paar minuten om en laat ook dan weer even liggen.
  • Voeg de amino’s, de sesamolie en de vissaus toe. Eventueel ook sambal. Nu wel even roeren, zet de pan een kwartiertje in de oven.
  • Roerbak ondertussen de groenten in een nieuwe eetlepel kokosolie. Breng eventueel op smaak met peper, zout, sesamolie.
  • Haal de kip uit de oven, schep ‘m rond zodat alle saus aan de kip plakt. Serveer met de groente in een diep bord. Als je het mooi wil maken: bestrooi met wat sesamzaadjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.