Melissa Hartwig: “Iedereen kan een Whole30 volhouden, het gaat erom wat je onderweg leert”

De Whole30 is in Nederland een van de troeven van HealthCreators: dit voedingsprogramma helpt mensen om duurzaam hun eetgewoontes te veranderen en daarmee hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan.
In Amerika werden de boeken over de Whole30 allemaal New York Times bestsellers, hebben miljoenen mensen het programma gevolgd en trekt de website meer dan een miljoen bezoekers per maand. Nu is oprichter Melissa Hartwig klaar om ook de rest van de wereld de Whole30 te laten ervaren: in London gaf ze haar eerste Europese seminar.
HealthCreators voedingscoach Brenda is de eerste Whole30 certified coach in Nederland. Ze vloog naar London voor dat seminar en een lunch met degene die het programma heeft ontwikkeld: Melissa Hartwig.

Bekentenis: ik was een beetje nerveus! Maar dat lijkt me eigenlijk ook wel normaal wanneer je iemand voor het eerst gaat ontmoeten die je leven behoorlijk veranderd heeft. Zowel in werk als in privé.

Brenda en MelissaMelissa Hartwig ontwikkelde (samen met haar nu ex-man Dallas) de Whole30: een programma waarin je 30 dagen lang alleen eten eet wat je gezonder maakt (leg ik zo uit) en tegelijkertijd je gewoontes onder de loep neemt: waarom eet ik wat ik eet, wanneer ik het eet... zelfs als ik weet dat ik er later misschien spijt van krijg of me er niet zo goed van ga voelen?

En met die persoon... ga ik LUNCHEN! Eten, dus....

Ga ik een toetje nemen?

Ik ben 's ochtend heel vroeg naar Londen gevlogen en ben eerst even de huissleutels gaan halen bij vriendin Helen: bij haar logeer ik. We ontbijten wat en Helen vuurt de ene vraag na de andere af: Waar gaan jullie eten? Moet alles helemaal precies volgens de regels zijn? Ga je een toetje nemen? (De antwoorden. 1: bij restaurant The Palomar in de West End, hoop ik...

Melissa stelde het voor maar het is me niet gelukt om een tafel te reserveren en ze zitten vol. 2: ik doe nu geen Whole30 dus niet alles hoeft volgens het boekje, maar een vette hap halen met Melissa Hartwig... not on the first date! 3: ...weet ik nog niet).

Gezond eten moet je wat voor doen

Okay, een van de dingen die ik heb geleerd van de Whole30 is dat gezond eten niet altijd 'gebeurt', soms moet je er je best voor doen. Dus ik ga vroeg naar de West End om te kijken of er wat te regelen valt bij The Palomar en de omgeving te verkennen voor een plan B. Ik wil niet dat onze kostbare lunchtijd op gaat aan het zoeken naar een plek waar je wat gezonds kan scoren (ik vind een soort oesterbar een stukje verderop waar ze ook vrije uitloopkip serveren: plan B!).

The Palomar regelt, op zijn Londens, helemaal niets zolang niet iedereen van het gezelschap er is... aangezien ik Melissa's telefoonnummer niet heb, de communicatie gaat via email, wacht ik, een tikkie gespannen, op de stoep voor het restaurant.

Ze is niet te missen wanneer ze de hoek om komt: wapperende haren (coupe Charlie's Angels, de orginele Angels... ook een van Melissa's handelsmerken) en een welgemeend: "Hi, how are ya?". Na een hand en een knuffel, duwt ze de deur van The Palomar open, in een onmiskenbaar Amerikaans accent vraagt ze om 'a table for two'... en we krijgen een plek aan de bar. (Ik voel me even een soort provinciaaltje, maar hey: dit was mij ook gelukt nu het gezelschap compleet is!). Tijd om te bestellen...

Whole30

Wat is nu precies dat Whole30-programma? Dertig dagen lang alleen maar voeding eten waar je gezonder van wordt... dat is de Whole30! Hiermee geef je je lichaam de tijd om zichzelf te resetten en jij krijgt dan de tijd om je eetgewoontes eens onder de loep te nemen. Want: wat betekent het wanneer je in verzet komt, omdat je 30 dagen geen.... eeehhh... pasta, rijst of brood mag eten?

Het doel is anders leren omgaan met je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. Die lichamelijke reset bestaat uit het vermijden van allerlei voedingsgroepen die misschien, zonder dat jij het weet, een negatief effect op je gezondheid hebben. De focus ligt daarbij op het normaliseren van je bloedsuikerregulatie (en de hormonen die daar een rol in spelen), het bevorderen van de gezondheid van je darmen en rust brengen in je immuunsysteem.

Let op: nergens gaat het over afvallen! Dat mag wel in de Whole30, maar is zeker niet de enige focus. eerder een mooi bijverschijnsel.

Eten waar je gezonder van wordt

De Whole30 ontstond in 2009 in Amerika en daar is het programma 'a household name': een miljoen mensen bezoeken iedere maand de site waarop het programma wordt uitgelegd, de oprichters van de Whole30 komen op TV, bijvoorbeeld bij Dr. Oz. (Klik op de foto voor een video).b06484ef75735cb3ad247decd716d17a

De Whole30-site staat helemaal vol met aanbevelingen: van mensen die veel met het programma zijn afgevallen tot mensen die hun gezondheid drastisch zagen verbeteren.

Wat de Whole30 doet is al het eten in de hele wereld verdelen in 2 categorieën: eten waar je gezonder van wordt en eten waar je minder gezond van wordt. Over bijna ieder ingrediënt is nagedacht en de reden waarom iets in een bepaalde categorie valt, is altijd onderbouwd. Graan? Minder gezond. Groenten? Meer gezond. Vlees? Meer gezond, al hangt dat ook een beetje samen met de kwaliteit van het vlees. Suiker? Minder gezond: tenzij het van nature voorkomt in iets, bijvoorbeeld een appel. Zuivel? Minder gezond.

Hoezo, minder gezond?

Nogmaals: Mensen lopen soms te hoop tegen deze regels: "Waarom geen honing???!!! Hoezo, minder gezond???". Eigenlijk is dat je antwoord al: wat is het met honing dat jij denkt dat je niet 30 dagen zonder kan? Of, zoals Melissa ook wel zegt: "Dat is net zoiets als klagen dat je je handen niet mag gebruiken bij voetbal".

De Whole30 is geen dieet, het is niet 30 dagen op een houtje bijten... en weer terug naar je oude eetgewoontes. De Whole30, met de aansluitende herintroductie, is een manier om te leren over wat eten met jou doet... en daar dan vervolgens een voor jou perfect plan van maken waarin je een balans vind tussen meer gezonde en minder gezonde voeding.

Ook bij HealthCreators werken we met de Whole30, ik ben een van de eerste officiele Whole30 certified coaches in de wereld geworden in 2017.  Toch hadden wij de ontwikkelaars van het programma nog nooit echt gesproken. Aan de ene kant raar, aan de andere kant: niet iedereen met een blikje cola in schappen krijgt de CEO van Pepsi of Coca Cola te spreken, toch?

Lunch

Ondertussen in The Palomar.

Melissa: "Dus... wat eet je wel en wat eet je niet? Ik kan echt niet zo goed tegen gluten, dus die vermijd ik, en geitenkaas ook... dan ga ik me 'yukkie' in mijn buik voelen, maar verder eet ik in principe alles wat ik lekker vind".  Dat is mooi, zo ben ik dat ook gewend... ik moet vooral oppassen met te zoete dingen, met veel gedroogd fruit enzo. Ten eerste ga ik er poepies van laten, ten tweede blijf ik dan trek houden in zoetigheid. Bestellen maar. Het eten is een soort Israëlische tapas: dus de halve kaart wordt alsnog doorgespit.

We besluiten dat we vandaag niet avontuurlijk genoeg zijn voor "kippenhartjes, kippenlevers en zwezerik"... het wordt fattoush salade, beetroot carpaccio, beef tartare en free range chicken ragout. De meegeserveerde couscous en bulgur blijft onaangetast, ik eet de geitenkaas van de bietjes af, Melissa mag de tartaar hebben (ik ben nog niet bij rauw vlees) en we delen de goddelijke kippenragout (een soort pulled porc, heeft helemaal niets te maken met die kleffe prut in een bladerdeeg bakje).

Het strengste programma van allemaal?

Ondertussen praten we over het programma. We blijken helemaal op een lijn te zitten, zoals dat we beiden steeds meer waarde zijn gaan hechten aan de periode NA de Whole30... dat is waar de verandering echt plaatst vindt. Melissa: "Iedereen kan elk voedingsprogramma 30 dagen volhouden, een kwestie van bikkelen of doorbijten... maar dat is helemaal niet wat ik wil met de Whole30. Dat denken mensen weleens, dat wij een soort paleo bootcamp willen zijn, het strengste programma van allemaal. Zo zie ik dat helemaal niet, dat is mijn intentie niet met het programma. De regels zijn strikt omdat we je lichaam en je gewoontes een goede reset willen geven, niet omdat we je willen ontgroenen ofzo.

Juist wanneer je een manier gaat zoeken om gezond gedrag een plek te geven in je leven tijdens het programma, dan kan je leren waar jouw knelpunten zitten. Als je dat combineert met een goede herintroductie, waarin je leert hoe en of je lichaam reageert op bepaald voedsel... dan verzamel je zoveel goede informatie over jezelf, daar kan je echt wat mee. Als je gewoon 30 dagen blind de regels volgt, half in verzet tegen die regels, met 1 oog op de finishlijn zodat je weer los kan gaan... dan mis je de essentie van het programma.

Whole30 website

Hindernissen

En: als je al je hindernissen 30 dagen uit de weg gaat (dus niet naar feestjes, niet uit eten, verjaardagen overslaan), dan mis je qua informatie 'the best bits', de stukjes die je nodig hebt om er een levensstijl van te maken, jouw levensstijl.

Voor het overslaan van de herintroductie geldt hetzelfde: dan mis je echt de helft van de kennis. Dan vind ik het echt een slechte investering geweest: 30 dagen allerlei dingen niet eten die je wel lekker vind... en dan de kennis erover laten liggen! Dat is ook waar ik me het komende jaar op ga richten: op hoe je life-after-the-Whole30 het beste kan doen, het langdurig veranderen van gewoontes".

Niet smokkelen, geen excuses

Melissa is een vat vol praktische informatie. Ze heeft inmiddels zo veel mensen door een Whole30 geloodst, letterlijk duizenden, dat er weinig situaties zijn die ze niet al is tegengekomen. Daarnaast heeft ze ook wel gewoon de ballen om te zeggen: "Het is mijn programma, ik weet dat het goed is zo. In de begin jaren hebben we nog wel bijgestuurd als we nieuwe informatie hadden gekregen, maar dat is in 2014 voor het laatst gebeurd: toen kwam de gewone aardappel terug op de 'meer gezond' lijst. Als mensen met allerlei redenaties of paleo-regels komen om te zeggen dat iets juist wel zou moeten mogen of niet, dan zeg ik: prima... maak jij gewoon jouw programma en dan ga jij dat doen... maar eh: jouw programma werkt tot nu toe nog niet zo heel goed, he, anders stond je nu niet hier met mij te praten. Niemand hoeft te eten wat ik zeg, maar als je zegt dat je een Whole30 gaat doen, dan wil ik dat je 30 dagen de regels volgt: No cheats. No slips. No excuses".

De tijd vliegt voorbij, het is alsof ik met iemand zit te praten die ik al mijn halve leven ken, niet pas anderhalf uur. Maar ze moet zich nog voorbereiden op het seminar van morgen... en we hadden toch allebei geen trek meer in een toetje.

Seminar

Het seminar de volgende dag is op een van de universiteiten van Londen: King's college. In de collegezaal zitten 170 mensen, voornamelijk vrouwen. In een presentatie van 4 uur worden ze door het programma gepraat en kan iedereen vragen stellen. Ze behandelt niet zo zeer de regels een-voor-een, maar vooral de gedachte achter het programma.

Bijvoorbeeld de reden waarom je de Whole30 niet een beetje kan doen, waarom je je 30 dagen  lang, 100% aan de regels moet houden. Ze gebruikt hiervoor een metafoor met katten: "Wat als je 10 katten hebt en je wil weten of je misschien een lichte kattenallergie hebt... als je dan 9 katten weggeeft, maar er eentje houdt... kom je er dan ooit achter of je nu allergisch bent of niet? Of een andere kijk op hetzelfde voorbeeld: wat als je 10 katten hebt en je geeft ze allemaal weg... maar in het weekend ga even rollebollen met een kat, omdat het weekend is. En op zondagochtend neem je 1 hapje van de kat van je vriendin, een hapje maar, voor de smaak... (ongemakkelijk gelach uit de zaal: ze herkennen iets). Kun je er dan ooit achter of je allergisch bent, als je jezelf de kans niet geeft om mee te maken hoe het leven is zonder katten?". Hetzelfde geldt dus voor eten. Maar waar het voorbeeld van een hapje kat meteen idioot klinkt, doen we dit wel met een hapje brood, taart of pizza... just saying.

Kijk hieronder dit stuk van de presentatie gefilmd tijdens een seminar in New York.
Ik heb in Londen zo op zitten letten, dat ik vergeten ben te filmen.

Wilskracht

Verder stipt ze een heleboel verschillende onderwerpen aan die allemaal te maken hebben met de Whole30: wat is de rol van wilskracht in de Whole30? Waarom speelt stress zo'n belangrijke rol in het ontstaan van lekkere trek? Hoe je anderen over je project kan vertellen zonder ze in de gordijnen te jagen. Waarom is het zo moeilijk om gewoontes te doorbreken die een emotionele lading hebben?

Waarom Melissa zegt dat onze huidige maatschappij qua eten net Las Vegas is, dat we wonen op een plek waar de voedsellampjes altijd knipperen. En dan lijkt Kansas op maandagmorgen ineens heel saai... en hoe de Whole30 een plan is om uit Las Vegas te verhuizen, maar de optie open houdt om later terug te komen voor een vakantie. Deze onderwerpen zullen de komende tijd nog wel wat blogs gaan opleveren voor de HealthCreators-site!

20160116_182231

This. Is. Not. Hard.

Richting het einde van haar presentatie, komt Melissa Hartwig terug op het beroemdste en meest controversiële zinnetje van het Whole30-programma: This. Is. Not.Hard. Vrij vertaalt staat er in het programma:

Dit is niet moeilijk. Ga nou niet zeggen dat dit moeilijk is. Tegen kanker vechten is moeilijk. Bevallen van een baby is moeilijk. Je ouders verliezen is moeilijk. Je koffie zwart drinken... Is. Niet. Moeilijk.

Mensen worden soms boos om de vergelijking met kanker, dat ligt natuurlijk ook gevoelig. Melissa legt uit waarom ze het zo opschrijft: "Ik wil je juist kracht geven en je excuus dat jij dit niet vol kan houden, ontkrachten. Je hebt echt wel moeilijkere dingen gedaan in je leven. Misschien niet deze voorbeelden, maar iedereen heeft dingen gedaan die moeilijker zijn dan 30 dagen geen melk drinken. Laat dat niet de reden zijn om geen Whole30 te doen.

Want weet je: Ik weet dat het moeilijk is! Je gedrag veranderen is moeilijk. Gewoontes afleren is moeilijk. Ik wil dat je zoiets moeilijks als de Whole30 doet, dat je de regels omarmt en dat je het idee achter het programma (the spirit) leert begrijpen. Je hebt geen idee wat er allemaal nog meer kan verbeteren in je leven als je hier begint: je zult persoonlijk groeien, de manier waarop je in het leven staat kan vanuit hier helemaal veranderen. Ik heb er honderden voorbeelden van. Dat is wat ik je gun... en waarom het de moeite waard is om het te doen. No cheats. No slips. No excuses". En daar wil ik dan nog aan toevoegen: met herintroductie!

Inspirerend

Het weekend in London is super inspirerend geweest. Het heeft me bevestigd in het feit dat wij bij HealthCreators de Whole30 begeleiden op een manier waarop het bedoeld is. Daarnaast hebben de gesprekken met Melissa nog veel aanwijzingen opgeleverd om het nog beter te gaan doen. Ook is de afstand tussen Salt Lake City en Scheveningen sinds dit weekend een heel stuk kleiner geworden. En ook daarvan gaan jullie de komende maanden en/of jaren nog veel merken. Ik ben van plan de opdracht in mijn Whole30 boek uit te voeren: Keep sharing the good food word!

2 Responses to “Melissa Hartwig: “Iedereen kan een Whole30 volhouden, het gaat erom wat je onderweg leert”

  • Leuke blog Bren! Zo te horen heb je een superweekend gehad en ben je met nieuwe energie teruggekomen in NL! Leuk om te lezen hoe iemand jou zo kan inspireren. X

    • Thanks Diana! Het was inderdaad super tof: zoveel geleerd! En niet alleen sciency Whole30 feitjes, maar ook of misschien wel vooral hoe je zelf slimmer kan gaan nadenken. Ik loop inderdaad over van inspiratie! [Brenda]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.