Whole30 Mexicaanse fish bowl

Dit Mexicaanse vis-gerecht ziet er prachtig uit op je bord. Het bestaat uit veel losse elementen, die stuk voor stuk zo in elkaar te draaien zijn, maar alles bij elkaar ben je toch even bezig. Daarom is dit waarschijnlijk meer iets voor een dinertje met gasten dan... ach, waar heb ik het over: de foto is van een lunch op dinsdagmiddag. Maak het wanneer je er even tijd voor hebt!

Wij gebruiken voor dit gerecht kabeljauwfilet, gekocht bij viswinkel van de oom (en neven) van Naomi in de Gentsestraat. Wij grappen altijd dat wanneer wij dit zouden maken met diepvries tilapia uit de supermarkt, dat we dan uit de familie gegooid zouden worden. Laat je hierdoor niet weerhouden: als jij voor je budget of andere reden dit wil maken met andere witvis, ga je gang. Overigens: verse vis is wel veel lekkerder.
In dit gerecht wordt verse koriander gebruikt. Sommige mensen (ik!) vinden dat heerlijk en kunnen bossen op. Voor andere mensen (Naomi) is de smaak heel sterk en is een paar blaadjes genoeg. Hetzelfde voor de scherpte van het gerecht: ik kan veel chipotle hebben, Naomi een vleugje. Ik gebruik beiden op Naomi sterkte tijdens het klaarmaken, maar sla het niet over. Dan zet ik de chipotle en het korianderplantje op tafel voor mij.

Ingrediënten

Voor de vis:
→ 2 porties kabeljauwfilet
→ 1 1/2 dessertlepel gerookt paprikapoeder (zoet)
→ 1/2 dessertlepel gerookte paprikapoeder (scherp)
→ 1/2 dessertlepel knoflookpoeder
→ 1/2 dessertlepel uienpoeder
→ 1/2 dessertlepel gemalen komijn
→ 1/2 dessertlepel zout
→ 1/4 dessertlepel peper
→ 1 eetlepel kokosolie om in te bakken

Voor de Guacamole

→ 2 avocados in stukjes
1/2 (rode) ui, heel fijngehakt
Verse koriander naar smaak
sap van een 1/2 limoen (of meer naar smaak)
Zout

Voor de Chipotle mayonaise
→ 3 eetlepels Whole30 mayonaise
→ 1/2 dessertlepel knoflookpoeder
→  Sap van een
1/2 limoen
1 eetlepel kokosmelk
→ 1/4 dessertlepel gemalen chipotle peper (bij de kruiden).
→ Zout
NB In het originele recept wordt hier chipotle pepers in adobosaus gebruikt. Die heb ik in Nederland nog niet kunnen vinden zonder toegevoegde suiker/honing of sojaolie. Allebei reden voor een restart, dus: In de Whole30 gebruik ik het recept zoals hier beschreven, in mijn Food Freedom gebruik ik adobosaus.

Voor de mango salsa
1 mango, in kleine blokjes
→  Verse koriander naar smaak
→ 1/2 ui, fijngehakt
→  Sap van een halve limoen
→  Zout

Voor de rode kool slaw:
→  Een stukje rode kool, heel fijn gesneden (of een zakje gesneden rode kool uit het koelvak)
→  Sap van een halve limoen
→  Zout

Voor de Kokos-limoen-bloemkool-rijst:
→ Een halve bloemkool, tot 'rijst' gemalen, of kant-en-klaar uit het koelschap
→ Een eetlepel kokosolie
→ 200ml kokosmelk
→ Sap van een halve limoen
→ Zout

 

Maken:

→ Maak de guacamole, de mango salsa en de chipotle mayonaise door alle ingrediënten te mengen in een kommetje. Doe de chipotle beetje voor beetje in de mayo en proef of het niet te scherp wordt voor je.

→ Meng ook de ingrediënten van de rode kool slaw, maar 'masseer' dat een paar minuten met je handen, totdat de kool wat sap begint te verliezen.

→ Meng de kruiden van de vis en kruidt de vis hiermee. Alles mag erop!

→ Zet twee koekenpannen op het vuur en doe in beiden een eetlepel kokosolie. Bak in een koekenpan de bloemkoolrijst even op, op hoog vuur, totdat het glazig wordt. Voeg dan de kokosmelk, limoensap en zout toe. Doe er een deksel op en doe het vuur uit. Ondertussen bak je in de andere pan de vis. Hij moet gaar worden, maar niet droog! (En dus laat ik dit altijd doen door Naomi).

→Schep de bloemkoolrijst om en vul er een diep bord of kom mee. Leg de vis er bovenop, omring hem met schepjes guacamole, rode kool, mango salsa. Sprenkel er wat van de chipotle mayonaise overheen.

Dit is een Nederlandse bewerking van een recept van 40 aprons.

Doe een Whole30 met begeleiding van HealthCreators

Focus op je gezondheid, gewoontes en hoe je met eten omgaat. Verander je leven: het begint met wat je eet!

Lees over Brenda op de Whole30 coach site

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.