Whole30’s Melissa beantwoordt: “Zijn mijn favoriete kippenvleugeltjes verboden?”

In Amerika is Melissa Hartwig een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, heeft veranderd. Verder staat ze bekend om haar 'tough love, heavy on the love'. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren.
Vandaag: Als ik nu niet veel heb met zoetigheid, maar wel los kan op bijvoorbeeld kippenvleugeltjes... mogen ze dan in de Whole30? Of valt dit onder de SWYPO-regel?

Vraag:

Ik ben er klaar voor om aan mijn eerste Whole30 te beginnen. Ik begrijp dat het niet de bedoeling is om trek-in-zoetigheid te bedwingen met (gedroogd) fruit of ander zoet voedsel wat is toegestaan in de Whole30. Maar hoe zit dat met trek-in-hartige-dingen? Bijvoorbeeld: ik heb heel vaak enorme trek in Buffalo wings, van die gefrituurde kippenvleugeltjes met pittige  dipsaus. Wordt dat ook afgeraden in de Whole30? Druist het maken van dit soort kippenvleugeltjes en/of die dipsaus (met toegestane ingrediënten) in tegen het idee achter de Whole30?

Melissa: "

Dit is een fantastische vraag! Dit wordt uitgebreid behandeld in het (Engelstalige) boek The Whole30, in het stuk over 'Sweets, treats and Food Fixations' (HC: Zoetigheid, traktaties en fixaties op eten). Hierin wordt uitgelegd waarom het NAMAKEN van zoetigheid, traktaties wordt afgeraden.
Net als waarom het geen goed idee is om je 'SuikerDraak' te voeren met dingen die in theorie zijn toegestaan tijdens de Whole30.
Het soort voedsel waarmee je dat gedrag, die slechte gewoontes hebt, noemen we 'triggering foods'. Het is eten wat bij uitstek geschikt is om slechte gewoontes mee te hebben. Daarom zijn 'triggering foods' verboden in de Whole30.

Aanvulling van Brenda: Voor dit namaken van 'triggering foods' met toegestane ingrediënten bestaat in de Whole30 een term: SWYPO. Het is de afkorting van sex with your pants on... op zich wel leuk, maar niet zo leuk als met de broek uit. Hetzelfde gaat op voor veel vervangingen van 'lekkers'. Het is best lekker, maar niet zo lekker als het origineel... Net als dat je op de middelbare school eigenlijk van dat passievolle zoenen in het fietsenhok eigenlijk vooral zin kreeg in de 'broek uit'-variant, doe je hetzelfde met een paleo chocoladetaart... of muffins... of [vul jouw trigger food in].

Suiker zonder controle

Het principe is simpel:
Wanneer je slechte gewoontes en een ongezonde manier om met eten om te gaan, wil doorbreken... moet je dat gedrag niet blijven herhalen.
Laten we daarom niet het gedrag met dat 'triggering food' gaan vervangen door eten wat net zo 'triggering' is, maar gemaakt is van toegestane ingrediënten.

Dit is makkelijk uit te leggen met suiker als voorbeeld. Suiker wordt het meeste genoemd als voedingsstof waarbij mensen moeite hebben om zich in te houden. Ze raken 'out of control'.
Na een onwijs drukke dag op je werk, ruzie met je lief, een stressvolle gebeurtenis of wanneer je je even heel eenzaam voelt... is het heel gebruikelijk dat je zoete dingen gaat eten als chocolade of koekjes. En nog een stukje/koekje. En nog een stukje/koekje.
Wanneer je dit herkent, dan willen we dat je die emotionele band met dat eten doorsnijdt... en dat je een andere manier vindt om jezelf te troosten, van je angst af te komen of om jezelf te verwennen.

Cocholade-reep vs gedroogd-fruit-reep

Wanneer je in deze situatie gedroogd fruit (of van die fruit-noten-repen) eet... dan doorbreek je dat gedrag niet. Je gedrag werd uitgelokt door de omstandigheden, je werd 'getriggered'... en jij pakte het zoetste eten wat je nog 'legaal' kan pakken tijdens je Whole30!
Daarom raden we je af om tijdens de Whole30 je 'SuikerDraak' te voeren met legale traktaties als fruit-noten-repen of dadels gevuld met amandelpasta. Omdat je hoofd het verschil niet kent tussen een chocoladereep of een Nakd-reep van fruit en noten. Het enige wat in je bovenkamer wordt geregistreerd is: "Ik voelde me rot, dus at ik suiker om me beter te voelen."
Die hele cyclus is qua gedachtes en gedrag schadelijk voor je... omdat het vervolgens vaak stressvolle gevoelens als schuld en schaamte creëert. Daarom willen we deze cyclus veranderen tijdens je Whole30.

Wat kan wel?

Er zijn ook vervangingen die wel door de bocht kunnen, die zelfs gezond kunnen zijn. Laten we eens kijken naar die kippenvleugels. Wanneer je die niet frituurt, zijn ze hartig, voedzaam, vol voedingsstoffen. Er zit proteïne en vet in en die dipsaus kan je maken met echte tomaten. Dan wordt het vrij lastig om er te veel van te eten omdat het verzadigend is.
Zelfgemaakte Whole30 kippenvleugels met ketchup zouden dus prima kunnen passen in je Whole30. Maar (die voelde je al aankomen): om ook recht te doen aan het idee achter de Whole30, moet je gaan onderzoeken of dit een goed plan is VOOR JOU.

Slim verwisselen

Voordat je voedsel dat VOOR JOU mentaal of emotioneel PROBLEMATISCH is, vervangt door een Whole30-versie van dat eten... stel jezelf dan eerst deze vragen. Het maakt niet uit om welk eten het gaat... stel de vragen!

  1. Is dit eten waarvan ik snel teveel eet of wat ik gedachteloos naar binnen duw?
  2. Is dit eten wat ik pak wanneer ik stress heb, me verveel, me angstig voel of alleen?
  3. Is dit eten waarna ik me schuldig voel over dat ik het hebt gegeten (en/of hoeveel) of waarvoor je je soms zo schaamt dat je het stiekem eet?
  4. Is dit eten onderdeel van een gedragscyclus die ik graag wil veranderen tijdens mijn Whole30?

Wanneer het antwoord op een van deze vragen 'ja' is... STOP. Neem een denkpauze...

Emotie eten is heel persoonlijk

Omdat jouw 'trigger food' misschien niet typisch is, komt het misschien niet voor op de 'off-limits'-lijst van de Whole30. Maar dat betekent niet dat het het niet waard is om aan te pakken. Als jij kippenvleugeltjes eet iedere keer als je relatie verbroken is, je ruzie hebt met je moeder of een zware dag op je werk hebt gehad... dan raad ik aan dat je een andere manier vindt om om te gaan met die emoties tijdens je Whole30. En dat je je kippenvleugeltjes niet eet tijdens jouw Whole30.

Als je ze alleen eet omdat je ze alleen maar heel LEKKER vindt, zonder enige emotionele lading of slechte gewoontes die je ermee onderhoudt... ga je gang, verwissel maar!

Grijs gebied

Dit is het enige 'grijze gebied' in de Whole30 regels. Niet iedereens 'trigger foods' zijn hetzelfde... En omdat we iets niet verboden hebben tijdens je Whole30 (zoals we doen met pannenkoeken en brownies), betekent niet dat het thuishoort in JOUW Whole30.
Hoe dan ook: de meeste mensen komen niet thuis na een moeilijke dag op het werk om zichzelf voorover te laten vallen in een emmer mayonaise. Daarom is zelfgemaakte mayonaise, bloemkoolrijst of courgette spaghetti wel toegestaan als Whole30 vervangingen. Tenzij je een specifiek gedrag of emotionele relatie hebt met dit eten, is het perfect gezond om deze swaps te gebruiken in jouw Whole30... om smaak, variatie en voedingsstoffen toe te voegen aan jouw maaltijden.

Belangrijkste!

Het belangrijkste is dat je goud eerlijk bent tegen jezelf en dat je jezelf en je gewoontes kent en herkent... Dat je die 4 vragen dus eerlijk beantwoord.
Als laatste gouden tip voor Whole30 succes: When in doubt, leave it out.
Bij twijfel, niet eten... het is tenslotte maar voor 30 dagen.

Op je gezondheid,
Melissa "

Volg en kom in contact met Melissa op Instagram, Twitter, en Facebook, en kijk ook haar Instagram Stories, waarin ze op een meedogenloze manier openheid geeft over haar leven.
Ook kan je een gratis abonnement nemen op Wholesome, de tweewekelijkse, Engelstalige nieuwsbrief van de Whole30.

Werk met Brenda aan Whole30 & Food Freedom

Brenda van HealthCreators is de enige Whole30 Certified Coach van Nederland (en de eerste van Europa). Zij werkt persoonlijk samen met Melissa Hartwig. Brenda is gespecialiseerd in het veranderen van een dieet-manier-van-denken naar Food Freedom.
HealthCreators biedt de Whole30 aan in een programma van 2 maanden, dus inclusief coaching door de herintroductie en het begin van je Food Freedom. Dat kan 1-op-1, samen met een buddy of in een groep.

Melissa Hartwig
Whole30 headmistress

De Whole30 verandert je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. In Amerika is het programma inmiddels een begrip (en een werkwoord: To Whole30). Co-creator Melissa Hartwig runt het programma. Ze is een gecertificeerde sportdiëtist, die zich gespecialiseerd heeft in het veranderen van de manier waarop mensen met eten omgaan en het creëren van gezonde gewoontes die een leven lang meegaan.  Ze heeft inmiddels 4 bestsellers op haar naam staan (2 boeken samen met haar ex-man Dallas Hartwig). Ze is te gast geweest in Dr. Oz en Good Morning America, geïnterviewd door The New York Times, The Wall Street Journal, Shape, en Self magazine. Ze staat op #27 in de Greatists Top 100 van meest invloedrijke mensen op gebied van gezondheid en fitness. Ze heeft op meer dan 150 gezondheidsseminars gesproken als keynote speaker op het gebied van gezondheidstrends, social media, branding & ondernemerschap.
Op Instagram zijn er meer dan 3 miljoen berichten met de hashtag #whole30.
Melissa houdt van kettlebell training, yoga, wandelen, alleen rezien en motor rijden. Ze woont in Salt Lake City, UT.
In 2017 heeft Melissa het Whole30 certified coach-programma opgezet, waarvan HealthCreator Brenda een van de eerste certificaten heeft behaald.

Brenda Heskes
Whole30 Certified Coach

HealthCreator Brenda is een van de 10 eerste gecertificeerde coaches van het Amerikaanse levensstijlprogramma Whole30 ter wereld. En daarmee de eerst in Nederland.
Sinds 2015 werkt HealthCreators samen met de creators van het Whole30 programma en bieden wij de Whole30 aan als onderdeel van onze totaal aanpak. Als voedingscoach helpt Brenda je om persoonlijke kennis te krijgen over welk eten voor jou en je doelen werkt... en welk eten niet. Ook vinden we oplossingen voor hardnekkige gewoontes, door nieuwe routines te ontwikkelen. Daarnaast biedt HealthCreators specifieke informatie over hoe je een Whole30 kan doen in Nederland... omdat onze situatie toch anders is dan de Amerikaanse.

“Iedereen die regelmatig een (nieuw) dieet volgt, zogenaamde serial dieters,  kan het je uitleggen: ieder dieet en trainingsplan kan je een tijd lang volhouden. Soms moet je op je tandvlees lopen, maar je houdt vol... dat zou je zelfs met de Whole30 kunnen doen. Juist daarom ligt de focus niet alleen op het volgen van de regels van wat je wel-en-niet kan eten, maar ook op de lessen die we leren tijdens de herintroductie. Daarnaast veranderen we gewoontes die je hebt en waardoor het resultaat van diëten later weer teniet gedaan worden, bouwen we aan karaktereigenschappen die je helpen een eigen persoonlijk plan te maken: een gezonde Food Freedom”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.