Whole30’s Melissa beantwoordt: “Moet ik bang zijn voor aardappels?”

In Amerika is Melissa Hartwig een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, heeft veranderd. Verder staat ze bekend om haar 'tough love, heavy on the love'. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren.
Vandaag: Moet ik bang zijn voor aardappels als ik nog wat wil afvallen?

Vraag:

Kan je me wat uitleggen over gewone, witte aardappels? In je eerste boek (It starts with food) schrijf je dat gewone aardappels toegestaan zijn als je actief bent. Een paar boeken later in Food Freedom Forever schrijf je dat geen enkel soort voedsel verboden is, zolang ze het echt waard zijn voor je.
Ik ben eindelijk over mijn vet-vrees heen, maar nu lijd ik aan aardappel-vrees. Ik wil nog wat afvallen en hoewel ik ze niet vaak eet, vraag ik me af: moet je gewone aardappels links laten liggen als je af wil vallen?

Melissa: "

Het korte antwoord: Nee, dat hoeft niet. Geniet ervan!

Dan het lange antwoord: Wij werken er hard aan om iedere vrees die je hebt over welk voedsel dan ook weg te nemen (inclusief vrees voor zetmeelrijke groenten en fruit). Koolhydraten zijn het mikpunt van de media geworden sinds zij doorhebben dat vet niet meer automatisch weggezet kan worden als 'slecht voor je'. Bij Whole30 krijgen we zelfs de vraag of bananen niet 'te suikerig' zijn. (Ik hoop dat je daar het antwoord op weet.)

Bord volgooien

Dat je geen vrees voor eten hoeft te hebben, betekent echter niet dat je bij iedere maaltijd je bord vol kan gooien met aardappelpuree of gebakken bakbananen.
Hoewel koolhydraten van pure, onbewerkte bronnen een natuurlijk verzadigingssysteem hebben, of zoals wij dat noemen bij Whole30: het is voedsel met een rem. (En dat is helemaal waar als je het combineert met een gezonde bron van vet, zoals bijvoorbeeld ghee, geklaarde boter). Toch zijn ze wel een geconcentreerde bron van energie voor je lichaam.
Mijn beste aanbeveling: eet er bewust meer van wanneer je (heel) actief bent; eet een normale hoeveelheid in combinatie en in variatie met andere groenten, wanneer je minder actief bent.

Jouw context

Wat ik hiermee NIET bedoel, is dat je moet gaan wegen, bijhouden of obsessief koolhydraten moet gaan tellen. Ik bedoel is dat je de koolhydraatrijke groenten en vruchten in de juiste verhouding eet met wat er op de rest van je bord ligt. Ben je een atleet, fanatiek wandelaar of fietser, heb je lichamelijk actief werk of ben je over de helft van je Whole30 en ben je ineens slap en lusteloos (terwijl het vorige week nog zo goed ging), dan moet je waarschijnlijk bewust koolhydraatrijke groenten en fruit eten bij (bijna) al je maaltijden.
Toch: je kan aardappels en fruit zomaar vergeten te eten, wanneer je zo gefocust bent op groenten met veel voedingsstoffen. Broccoli, spinazie, bloemkool en 'kale' (de boerenkool die Amerikanen overal in gebruiken, HC) bevatten namelijk niet heel veel energie. Ze bevatten zeker niet genoeg om intensieve sport als CrossFit of voetballen van energie te voorzien. Als dit jouw context, jouw situatie is, zorg er dan voor dat je een portie zetmeelrijke groenten en/of fruit eet bij elke maaltijd... en zie je energie en prestaties verbeteren.

Niet heel erg actief

Wanneer je niet heel erg actief bent en/of je hebt nog veel gewicht te verliezen, dan hoef je niet bij elke maaltijd een grote portie zetmeelrijke groenten en fruit te eten, zoals atleten dat wel doen. Toch, voel je alsjeblieft vrij om te genieten van fruit, vooral als het vers is en in het seizoen. Schroom niet om wat aardappels, pompoen of bakbanaan te nemen bij een maaltijd, naast je groene bladgroenten, kruisbloemige groenten en andere opties met veel voedingsstoffen.

Ik hoop dat je met dit advies uit de voeten kan, zonder dat je vrees krijgt of houdt voor koolhydraten, of welk voedsel dan ook! Laat je honger, je energie, je stemming en hoe actief je bent je door je Whole30 heen leiden. Laat ze ook bepalen hoeveel en hoe vaak je ze eet op de lange termijn.

Op je gezondheid,
Melissa "

Volg en kom in contact met Melissa op Instagram, Twitter, en Facebook, en kijk ook haar Instagram Stories, waarin ze op een meedogenloze manier openheid geeft over haar leven.
Ook kan je een gratis abonnement nemen op Wholesome, de tweewekelijkse, Engelstalige nieuwsbrief van de Whole30.

Werk met Brenda aan Whole30 & Food Freedom

Brenda van HealthCreators is de enige Whole30 Certified Coach van Nederland (en de eerste van Europa). Zij werkt persoonlijk samen met Melissa Hartwig. Brenda is gespecialiseerd in het veranderen van een dieet-manier-van-denken naar Food Freedom.
HealthCreators biedt de Whole30 aan in een programma van 2 maanden, dus inclusief coaching door de herintroductie en het begin van je Food Freedom. Dat kan 1-op-1, samen met een buddy of in een groep.

Melissa Hartwig
Whole30 headmistress

De Whole30 verandert je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. In Amerika is het programma inmiddels een begrip (en een werkwoord: To Whole30). Co-creator Melissa Hartwig runt het programma. Ze is een gecertificeerde sportdiëtist, die zich gespecialiseerd heeft in het veranderen van de manier waarop mensen met eten omgaan en het creëren van gezonde gewoontes die een leven lang meegaan.  Ze heeft inmiddels 4 bestsellers op haar naam staan (2 boeken samen met haar ex-man Dallas Hartwig). Ze is te gast geweest in Dr. Oz en Good Morning America, geïnterviewd door The New York Times, The Wall Street Journal, Shape, en Self magazine. Ze staat op #27 in de Greatists Top 100 van meest invloedrijke mensen op gebied van gezondheid en fitness. Ze heeft op meer dan 150 gezondheidsseminars gesproken als keynote speaker op het gebied van gezondheidstrends, social media, branding & ondernemerschap.
Op Instagram zijn er meer dan 3 miljoen berichten met de hashtag #whole30.
Melissa houdt van kettlebell training, yoga, wandelen, alleen rezien en motor rijden. Ze woont in Salt Lake City, UT.
In 2017 heeft Melissa het Whole30 certified coach-programma opgezet, waarvan HealthCreator Brenda een van de eerste certificaten heeft behaald.

Brenda Heskes
Whole30 Certified Coach

HealthCreator Brenda is een van de 10 eerste gecertificeerde coaches van het Amerikaanse levensstijlprogramma Whole30 ter wereld. En daarmee de eerst in Nederland.
Sinds 2015 werkt HealthCreators samen met de creators van het Whole30 programma en bieden wij de Whole30 aan als onderdeel van onze totaal aanpak. Als voedingscoach helpt Brenda je om persoonlijke kennis te krijgen over welk eten voor jou en je doelen werkt... en welk eten niet. Ook vinden we oplossingen voor hardnekkige gewoontes, door nieuwe routines te ontwikkelen. Daarnaast biedt HealthCreators specifieke informatie over hoe je een Whole30 kan doen in Nederland... omdat onze situatie toch anders is dan de Amerikaanse.

“Iedereen die regelmatig een (nieuw) dieet volgt, zogenaamde serial dieters,  kan het je uitleggen: ieder dieet en trainingsplan kan je een tijd lang volhouden. Soms moet je op je tandvlees lopen, maar je houdt vol... dat zou je zelfs met de Whole30 kunnen doen. Juist daarom ligt de focus niet alleen op het volgen van de regels van wat je wel-en-niet kan eten, maar ook op de lessen die we leren tijdens de herintroductie. Daarnaast veranderen we gewoontes die je hebt en waardoor het resultaat van diëten later weer teniet gedaan worden, bouwen we aan karaktereigenschappen die je helpen een eigen persoonlijk plan te maken: een gezonde Food Freedom”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.