Whole30 Hawaiian curry met banaan en getoaste walnoten-kokosrasp

Dit recept komt oorspronkelijk uit een vegetarisch kookboek, het origineel is met tahoe, rijst en bonen. Zoals je begrijpt heb ik het aangepast door dat te vervangen door kip! De rijst en de bonen zijn helemaal niet nodig!

Ik weet nog de eerste keer dat we het kookten: Naomi en ik samen in de keuken, altijd spannend. Nu was het in een vreemde keuken, namelijk bij onze vriendin Helen in Ierland en voor een aantal mensen die we toen nog niet kenden. Gelukkig smaakte het heerlijk... zoet en spicy tegelijk. En heel eerlijk: met kip is het nog net iets lekkerder!

Ingrediënten

→ 600 gram kip in stukjes (ik gebruik kippendijen)
→ 2 eetlepels kokosolie
→ 2 grote uien (of 4 kleintjes)
→ 3 stengels bleeksederij
→ 3 flinke wortels (of 1 echte winterpeen)
→ 3 a 4 medium zoete aardappels (of 1 hele grote)
→ 2 tenen knoflook uit de knijper
→ Een flinke eetlepel verse geraspte gember
→ 2 dessertlepels kerriepoeder (ik gebruik curry madras van Jonnie Boer)
→ Optie: Een snuf (tot een halve theelepel) cayennepeper
→ zout en peper naar smaak
→ 500ml kokosmelk (AroyD gebruiken wij, of santen met water)
→ 100 gram rozijnen
→ 100 gram walnoten, gehakt
→ 100 gram kokosrasp
→ 2 bananen

Maken:

→ Snijd de kip in stukjes en schroei ze dicht in een eetlepel kokosolie, hoeft nog niet helemaal gaar. Haal het er even uit en leg op een bord.

→ Schil en snijd alle groenten. Ik snijd de ui, bleekselderij en wortel vrij klein, de zoete aardappels laat ik wat groter

→ Doe de andere eetlepel kokosolie in de pan, bak de uien, selderij, wortel en zoete aardappel even aan.

→ Zet het vuur laag, voeg de knoflook, de gember, de kerrie, cayenne, zout en peper toe. Roer nog even door.

→ Voeg de kokosmelk en de rozijnen toe. Doe ook de kip terug in de pan en alles breng aan de kook.

→ Laat met een deksel op de pan 15 tot 20 minuten koken (totdat de aardappel gaar is en de kip ook).

→ Rooster ondertussen de kokosrasp en walnoten in een schone droge koekenpan totdat het mengsel goudbruin is.

→ Snijd de banaan in plakjes.

→ Serveer de curry in grote kommen, met wat banaan en geroosterde kokos/walnoten eroverheen.

Whole30 Coach website

Get Things Done! Download ons gratis e-boek over Het HealthCreators proces.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Plan je maaltijden in 5 minuten!

Wil je graag graag gezonder gaan eten, maar loopt je maaltijdplanning iedere keer in de soep? Probeer dan RealPlans!
*HealthCreators werkt samen met RealPlans. Wanneer je via deze link de app aanschaft, krijgen wij een kleine commissie. RealPlans wordt voor jou niet duurder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.