Whole30’s Melissa Urban beantwoordt

“Welke alcoholische drankjes zijn de beste keuze (na de Whole30)?”

In Amerika is Melissa Urban een begrip. Ze is bekend als de vrouw die het Whole30-programma heeft ontwikkeld, wat inmiddels bij letterlijk miljoenen mensen heeft geholpen hun gezondheid, hun gewoontes en de manier waarop ze met eten omgaan, te veranderen. Verder staat ze bekend om haar ‘tough love, heavy on the love’. Zeg maar: op een vriendelijke manier iets recht voor zijn raap zeggen.
Melissa heeft HealthCreators toestemming gegeven om haar blogs waarin ze vragen beantwoordt, in het Nederlands te publiceren.
Vandaag: ‘Welke volwassen drankjes zijn het beste?’… na de Whole30 dan natuurlijk!

Vraag:

Beste Melissa,
Buiten de Whole30 om (waarin alcohol niet is toegestaan): ALS ik alcohol ga drinken, wat moet ik dan kiezen? Ik heb gehoord dat tequila heel zuiver is en zelfs binnen paleo past, maar rode wijn zou ook gezond zijn. Zijn dat betere keuzes dan een biertje of een strawberry daquiri?
Liefs, Iedereen

Melissa’s antwoord:

Beste iedereen,

Ik krijg deze vraag bij iedere voedingsworkshop die ik geef.
Iedere. Keer. Weer.
Wat jullie van me vragen is of ik de verschillende alcoholische keuzes op volgorde kan zetten van ‘goed’ naar ‘slecht’. Dat heb ik andere mensen ook wel zien doen in workshops. En in de paleo-wereld wordt er dan meestal geredeneerd op deze manier: “Als je dan toch wil drinken, zorg dat je dan de juiste alcohol drinkt! Probeer tequila or wodka en vermijd de cocktails en mixen vol suiker of bier wat vol gluten zit.”

Nou, ik ga die vraag niet op die manier beantwoorden.

Hier is het korte antwoord: de enige reden om alcohol te drinken is omdat iets zo verrukkelijk lekker of zo enorm speciaal is, dat het de negatieve gezondheidsconsequenties waar is. Ik denk dan aan de hormonale verstoringen, de negatieve gevolgen voor je slaap, de invloed op de doorlaatbaarheid van je darmwand en… onze gewoonte om na een drankje of drie allelei onverstandige keuzes qua eten te gaan maken. DIE negatieve consequenties.

Als dat het geval is, dan kan je precies drinken waar je zin in hebt, drink whatever the hell you want, zolang je de consequenties accepteert. Zelfs als je zin hebt in een stevig bruin biertje, een mierzoet drankje met veel ijs of een wodka met RedBull.

Ben je verbaasd dat ik hier niet een hele verhandeling hou over het kwaad van gluten of hoe de combinatie vruchtensap-met-alcohol je lever belast… en dat je dat daarom koste wat het kost moet vermijden?
Ik schets even een scenario:

Straffe Hendrik Quadrupel

Stel dat jij Rob bent. En Rob houdt van bruin bier. Hij houdt echt heel veel van bruin bier. Rob gaat met wat vrienden naar het happy hour en besluit om mee te drinken. Maar, omdat hij een gezondere keuze wil maken, bestelt hij niet zijn geliefde bruine bier maar een gezonder gluten-vrij biertje. Zijn redenering? Bier zonder gluten is beter voor hem dan zijn favoriete Straffe Hendrik quadrupel waar hij zo van houdt. Dus nu drinkt hij een gluten-vrij bier en het is best okay. Hij geniet er niet echt net zoveel van, maar het is tenminste een betere keuze…

Mijn punt: het is GEEN betere keuze.

Het is niet beter. Het is misschien minder slecht, maar het bevat nog steeds alcohol. En het is de alcohol wat alcoholische drankjes ongezond maakt. Dus in het scenario hierboven trakteert Rob zichzelf op iets wat hem wel minder gezond maakt, maar waar hij niet echt van geniet. En dat is een lose-lose-scenario, volgens mij.

Wanneer je iets gaat drinken (of eten) waar je minder gezond van wordt en de enige reden om het toch te doen is dat je er intens van gaat genieten… moet je er dan niet intens van genieten. Zou het niet ver-ruk-ke-lijk moeten zijn? Waar ben je anders mee bezig?

In deze context, zolang als dat Rob bereidt is om de consequenties van zijn keuze te dragen, raad ik hem aan om te drinken waar hij het meeste van geniet. Ik raad hem aan om het langzaam te drinken en iedere slok goed te proeven. Om precies zoveel te drinken als dat nodig is om voldaan te zijn, om echt genoten te hebben. Of dat nu een half biertje is of drie. Zolang ieder biertje bewust gekozen en besteld is, met aandacht gedronken is* en je begrijpt dat er aan alcohol consumptie consequenties kleven, maar dat die het waard zijn in dit scenario… dan is dit een waardevolle ervaring, volgens mij.

Stijf van de suiker

En precies hetzelfde geldt voor als jij iets kiest wat stijf staat van de suiker, bol staat van de gluten en door geen enkele expert als ‘Paleo-friendly’ wordt aangeduidt.

Ik raad je wel aan om eerst een keer een Whole30 te doen en dan in de herintroductie verschillende soorten alcohol te testen volgens het protocol. Daarna heb je alle informatie om de keuze te kunnen maken wat het voor jou waard is… en wat niet.
Misschien kom je erachter dat bier met gluten je zo beroerd maakt, dat dat het eigenlijk nooit waard is. Als dat het geval is, dan zegt zelfs onze Rob ‘echt niet’ tegen zijn Straffe Hendrik Quadrupel.

Maar als je op mij lijkt en je kan prima tegen een biertje of een glas wijn of een margarita zonder dat de consequenties al te zwaar worden… drink dan wat je wil en geniet er letterlijk met volle teugen van. Laat de ervaring (en het sociale aspect en als je mazzel hebt de zon in de achtertuin waar je zit te genieten) je gezonder maken, zelfs als de inhoud van je glas dat niet doet.

Op je gezondheid,
Melissa

*Met aandacht drinken en bestellen wordt natuurlijk moeilijker na ieder drankje. Door harde regels voor jezelf te maken (bijvoorbeeld ik drink nooit meer dan 2 glazen) kan dan helpen. Of een regel in het leven roepen als ‘na ieder biertje volgt een glas water’ kan helpen om te vermijden dat je gaat bestellen aan de lopende band. Zorg dat je gezonde hapjes of zelf maaltijden klaar hebt staan, zodat je keuze om alcohol te drinken niet wordt vervolgd met het bestellen van een pizza. Dat voorkomen is een must.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.