“Waarom heb ik altijd zo’n trek vlak voordat ik ongesteld wordt? En: wat doe ik eraan???”

Wat kan je doen aan (lekkere) trek vlak voordat je ongesteld moet worden? Of moet je er juist niets aan doen en iets extra’s eten? En waar komt die drang vandaan die zoveel vrouwen zullen herkennen (net als extra opruimen en schoonmaken). Naar aanleiding van een vraag hierover, duikt HealthCreators in de antwoorden.

Dit soort vragen krijgen wij:

“Hallo HealthCreators,
In de paar dagen voordat ik ongesteld moet worden heb ik altijd verschrikkelijk veel trek en de neiging de hele tijd te snacken. Voornamelijk op zoetigheid als chocolade, cake, gebak, ijs. Soms heb ik ook gewoon extra honger, vooral ‘s middags. Niet zo zeer voor iets specifieks… ik wil gewoon eten!
Is dit iets lichamelijks waar ik wat aan kan doen, is dit gedrag want dan wil ik het doorbreken of heeft mijn lichaam echt iets extra’s nodig en ben ik te streng voor mezelf?”

Normaal

Laat ik hier beginnen: In de periode tussen je ovulatie en je menstruatie, de luteale fase, is het heel normaal dat je extra trek hebt in suiker, extra hongerig bent en minder wilskracht hebt. Zelfs wanneer je iemand bent die gezond eet, kan het vooruitzicht om je voorover in een bak ijs te laten vallen ineens een verschrikkelijk goed idee lijken.

Nu verwacht je misschien dat wij, heel bad ass, gaan roepen dat je je dan nog harder moet vastbijten in je doelen, dat je je rug recht moet houden, dat je keiharde discipline moet toepassen… maar dat doen we niet.
Wanneer je beter begrijpt waar je lichaam doorheen gaat, kan je namelijk ook andere stappen nemen. Waaronder, jawel: misschien wat extra eten!

Belangrijk voorbehoud: wanneer je echt heel intense schommelingen in trek hebt en het is echt niet te houden in bepaalde fases van je cyclus, dan zou je last kunnen hebben van een hormonale disbalans waarvoor je gespecialiseerde hulp nodig hebt van een (functioneel) arts of bijvoorbeeld een kPNI therapeut.

De luteale fase

De luteale fase is dus de periode tussen je eisprong en je menstruatie. Een periode die veel energie kost: de eisprong zelf en daarna gaan je eierstokken keihard aan de slag om het hormoon progesteron maken om het (eventueel bevruchte) eitje te beschermen. In die tijd heb je meer energie nodig en zowel proteïne als vetten als koolhydraten. Uit onderzoek blijkt ook dat we in de luteale fase tussen de 100 en 500 kcal meer eten dan gewoonlijk.

Kortom: je cyclus kost veel energie en daarom heb jij minder wilskracht.

Wanneer een proces in je lichaam extra energie nodig heeft, dan gaat je lichaam dat vanzelf anders verdelen. Wanneer je bijvoorbeeld de griep hebt, ben je niet op je scherpst en kan je bijvoorbeeld spierpijn krijgen. Dat is omdat er energie van je hersenen wordt afgeroomd om je immuunsysteem van energie te voorzien. Tegelijkertijd wordt er door dat immuunsysteem minder energie besteedt aan het onderhoud van je spieren, vandaar die pijn.

Zoiets gebeurt ook in de luteale fase van je cyclus: er wordt energie naar de eisprong en de productie van progesteron geleid en dat gaat deels ten koste van het beslissingscentrum in je brein. Kortom: je cyclus kost veel energie en daarom heb jij minder wilskracht.

Je kunt dus rustig adem blijven halen: het ligt niet aan jou. Het is heel normaal dat je honger hebt, trek hebt en minder wilskracht hebt…
Ho ho, wacht even… dat betekent niet dat je per se repen chocolade hoeft te verorberen. Je kan het ook anders aanpakken…

Eet wat extra, maar wel voedsel, geen snoep

In de Whole30 gebruiken we een truc om honger en trek van elkaar te onderscheiden en dat is: je serieus afvragen of je nu ook trek zou hebben in gestoomde vis met broccoli. Als je oprechte antwoord is, dat je dat zou eten: eet dan wat! (En dat hoeft niet per se vis met broccoli te zijn).

Kies iets met proteine en groenten, misschien wat vet. Besmeer van plakjes kipfilet met guacamole en eet er wortels bij. Of kook van eitjes, eet ze met mayo en een stuk komkommer.

Als je letterlijk alleen zoetigheid wil, dan is het waarschijnlijk meer een gewoonte om jezelf te ‘troosten’ of ‘belonen’ met wat zoets… en dan is het beter om jezelf af te leiden. Als je alleen bent: zet muziek op en dans door de kamer. Zo niet: begin een leuk gesprek met iemand.
De gemiddelde lekkere trek duurt maar een paar minuten (lichamelijk, wanneer je je erop blijft focussen kan het ook uren duren). Door jezelf af te leiden, bespaar je jezelf die lijdensweg.

Extra koolhydraten

Wat je ook kan doen, is preventief iets meer koolhydraten eten bij je maaltijden in deze periode. Eet wat extra fruit, wat extra zetmeelrijke groente. Geef je lichaam de energie die het nodig heeft voordat het erom hoeft te vragen (een vraag die jij dan vervolgens koppelt aan dromen over chocoladefonteinen).
Je honger en zelfs je lekkere trek kan enorm afnemen wanneer je een dag of 5 voordat je ongesteld moet worden wat extra zoete aardappel of fruit neemt bij je maaltijden of in je salade. Ga fruit niet los eten, dat zet eigenlijk nooit zoden aan de dijk… sommigen (waaronder ik) krijgen er alleen maar meer trek van.

Goed is goed genoeg

Ga op onderzoek uit wat voor jou werkt… misschien is het genoeg dat je weet wat er aan de hand is… dat kan soms genoeg stress wegnemen zodat de trek ook afneemt. Dat in combinatie met iets meer energie eten en jezelf dan met een gerust hart afleiden van gedachten aan wat je allemaal wil eten, omdat je weet dat je je lichaam al extra hebt gevoed met energie en voedingsstoffen.
Doe je wat je kan, met wat je hebt, voor waar je staat. Dat is al een succes op zich.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.