De 10 grote voordelen van een Whole30 coach

Een Whole30 doen, lijkt op papier heel makkelijk: 30 dagen eet je groenten, fruit, wat vis of vlees en een beetje vet van avocado of olijven. Appeltje, eitje... bijna letterlijk!
Dus waarom zou je een coach nodig hebben om dat te doen? HealthCreators Brenda is de enige Nederlandse Whole30 coach. Ze geeft 10 redenen...
(Om te voorkomen dat dit blog een beetje gaat klinken als een WC Eend reclame: ook uitleg van oud-deelnemers).

Reden #1 Om vragen te beantwoorden waarvan je niet wist dat je ze had

Wanneer je naar de Whole30 maaltijden kijkt, dan lijkt het makkelijk zat. Eet wat proteïne, groenten, vetten een beetje noten, zaden en fruit. Klaar ben je... toch?
In de praktijk blijkt dat soms wat lastiger te zijn dan op papier. Want waar koop je dat eten zonder toevoegingen, zit er echt suiker in het gehakt van de supermarkt, wat doe je als je uit eten gaat of een weekendje weg? Mogen doperwten nu wel of niet? En linzen? Of dit product met 1 ingredient wat je niet kan thuisbrengen?
En overschakelen op echt eten kan verbazingwekkende uitwerkingen hebben de eerste 10 dagen tot 2 weken: van moe, tot chagrijnig, tot opgeblazen, tot vol continue op de WC... Is wat jij meemaakt normaal?
Natuurlijk kan je dat via de Google-machine zelf opzoeken, maar is dat waar je je tijd aan wil besteden tijdens je Whole30? Zou het niet lekker zijn als je je vragen kan stellen aan iemand die snel, onderbouwd en op maat gemaakte antwoorden kan geven?

“Al vrij snel in de Whole30 merkte ik dat het beter ging: toen ik stopte met bonen, rijst en quinoa eten, ging het beter met mijn darmen. Ik had geen last meer! Dat was natuurlijk geweldig. En ik zie ook andere resultaten, waar ik niet eens op uit was. Mijn gezicht is bijvoorbeeld zachter geworden, minder grauw, ik zie er veel uitgeruster uit.

- Angela

Reden #2 Vergroot de kans dat je het doet en goed doet

Het beroemste zinnetje van het Whole30 programma is: Dit is niet moeilijk. Ik heb zelfs een t-shirt met de tekst: This. Is. Not. Hard. Maar ondertussen weet ik best dat het veranderen van gewoontes en gedrag wat je al jaren, decennia hebt... ontzettend moeilijk is.
Wanneer je 'verantwoording moet afleggen' kan dat enorm helpen om door de moeilijke stukken heen te komen. Het is zelfs een van de grootste factoren om je slagingspercentage te laten stijgen, blijkt uit gedragsonderzoek.
Vraag je af: wanneer jij ineens een maand geen alcohol drinkt, geen taart eet, zwarte koffie neemt in plaats van een latte... gaat je familie, je vriendengroep of je collega's je daar dan vol continue in steunen? Of denk je dat vroeg of laat roept: doe niet zo ongezellig. Of: dat heb jij toch helemaal niet nodig.
Niet alleen je coach, maar wanneer je het in een groep doet of lid wordt van onze Whole30 Facebook-groep, dan heb je toegang tot een hele club mensen die je wel zullen steunen en met raad en daad bijstaat.
Daarbovenop kan het zelfs zo zijn dat je extra gemotiveerd bent omdat je betaald hebt voor een programma. Die investering kan soms net een duwtje zijn op een moment dat je het even zwaar hebt.

Reden #3 Om je kennis te vergroten

Het Whole30 process geeft je veel informatie over jouw specifieke situatie en context... maar al die stukjes informatie moeten als ene legpuzzel in elkaar gelegd worden. Als je Whole30 coach kan ik je daarmee helpen. Ik heb de kennis om verbanden te zien tussen je acties en hoe lekker je daarbij in je vel zit. Zelfs wanneer jij denkt dat die twee dingen niets met elkaar te maken hebben. Het is tof om iemand te hebben die je persoonlijke en direct toepasbare informatie geeft... want dat vergroot ook jouw kennis over jezelf.

"Waarom ik een coach aanraad tijdens je Whole30? Brenda is het helemaal waard! Ik stond er nooit alleen voor, ze gaf altijd haar 100%.. Ze heeft me geholpen op een manier die ze zichzelf niet eens kan voorstellen, hoe vaak ik het haar ook vertel."

- Linda

Reden #4 Om je goed op weg te helpen

Misschien ben jij iemand die zich voorneemt om te beginnen met de Whole30, maar dan op je geplande startdag ineens denkt: hoe dan?! Dat gebeurt je niet wanneer je een coach hebt, want die heeft ervoor gezorgd dat je die informatie hebt. En daarnaast: je coach stelt je ook vragen om ervoor te zorgen dat je er klaar voor bent. Dus je vliegt er niet onvoorbereid (of juist met een houding van 'dit doe ik even') in. Je bent informeert over mogelijke struikelblokken, handige tips  om ze te omzeilen... en daarnaast hebben we al gekeken naar je grotere doel, naar je waarom.

Je denkt wel dat je zelf zou moeten kunnen (je leest toch gewoon een boekje en doet wat daarin staat), maar mijn ervaring is dat je geen hardnekkige gewoonten kunt veranderen als je niet goed onderzoekt waarom je bepaalde dingen doet of juist niet doet.

- Marinda

Reden #5 Helpt je je diepere motivatie te vinden

Je gaat de Whole30 waarschijnlijk doen met een doel in gedachte. In de coaching gaan we kijken of dat doel echt hetgeen is wat jou gaat motiveren tijdens het hele proces. Ik ben zelf vroeger 1001x op dieet gegaan met als doel 'in mijn bikini passen'... totdat ik erachter kwam dat ik dit wel leuk zou vinden, maar dat het niet het doel was wat mij door moeilijke momenten heen ging helpen. Een zak chips leeg eten vond ik op zo'n moment net zo leuk, kostte een stuk minder moeite. Als je Whole30 coach kijk ik met je mee naar je doel om zo het optimale uit het programma te halen.

Reden #6 Helpt je problemen op te lossen met maaltijdplanning

Weten hoe je een goede Whole30 maaltijd bouwt, helpt je om meer uit je Whole30 te halen. Je kan het niet echt 'fout' doen, je kan het wel doen zonder rekening te houden met de achterliggende gedachte van het programma. Je gaat dan bijvoorbeeld te weinig eten (omdat je denkt dat je zo meer zult afvallen) of je eet niet genoeg van 1 bepaald onderdeel (groenten, eiwitten, vetten). Zonder dat je het door hebt, saboteer je jezelf.
Wanneer je dit doet, heb je het zelf vaak niet eens door (of je weet niet hoe je het moet oplossen). Als je steeds honger hebt, van wat moet je dan meer gaan eten? Je coach kan je helpen om dit uit te vogelen.

Nu ontbijt ik: omelet met groenten of een ovenschotel die ik maak of wat worstjes met avocado, tomaat en wortelen (dat neem ik dan mee in de trein). Mijn chagrijnige buien zijn nu helemaal verleden tijd. Ik heb nog weleens trek, maar ik word niet meer de Hulk.

- Roxana

Reden #7 Zorgt dat je meer doet dan alleen maar 90 gezonde maaltijden eten

Mijn missie is de dieet-mindset de wereld uithelpen. Daarvoor coach ik de Whole30... en daarom doe ik enorm mijn best dat ook jouw programma uit meer bestaat dat 90 gezonde maaltijden op een rijtje. Het speciale van de Whole30 is dat het juist ook focust op gedrag, gewoontes, de manier waarop je met eten omgaat. Nadat ik je door de eerste helft van het programma heb geholpen, je voorzichtig begint te vliegen met je extra focus en energie... help ik je het momentum te gebruiken voor echte veranderingen in je gedrag. Zodat je ook na de 30 dagen nog steeds de voordelen van de Whole30 kan blijven ervaren.
Ook in de herintroductie help ik mensen met een sterke dieet-mindset, want dat stuk van het programma staat zo haaks op wat je gewend bent van een dieet, dat het soms behoorlijk zoeken kan zijn naar ander gedrag dan je gewend bent. Daar heb je dan een coach voor.

Voor een van mijn trainingen had ik een gesprekje met Brenda over eten, dat mensen dat soms ook gebruiken als uitlaatklep. Ze zei toen: ‘…maar daar gebruiken ze altijd dingen als chips en chocolade voor, je ziet nooit iemand met een zak broccoli-roosjes op de bank een film kijken.’ Dat maakte me nieuwsgierig.

 - Marije

Reden #8 Wijst je ook op andere invloeden op je gezondheid

Wist je dat slaap, stress, beweging, de manier waarop je (in je hoofd of  hardop) tegen jezelf praat, ontspanning, hoe lang je zit, hoe vaak je buiten in de natuur bent... al dat soort dingen een (best wel grote) rol spelen in je Whole30 resultaten?
Wanneer je de Whole30 solo doet, kan alleen al het verzorgen van je maaltijden behoorlijk overweldigend zijn... je hebt echt geen bandbreedte om ook nog te kijken wat er nog meer invloed kan hebben.
Als coach heb ik al tientallen keren mensen geconfronteerd met het feit dat de Whole30 begint met wat je eet... maar dat als je daarnaast iedere dag compleet overprikkeld en gestrest doorbrengt, dat het ook een keer ophoudt hoeveel beterschap je van je eten kan verwachten. En dan help ik je daarna om te kijken wat er eventueel anders kan...

Reden #9 Confronteert je met je bullshit

Een goede coach is niet bang om eerlijk tegen je te zijn. Wanneer je uitvluchten of excuses loopt te verzinnen, stelt je coach je de moeilijke vragen. Daardoor kan je inzien waar het wringt tussen wat je zegt te willen bereiken en je gedrag, je acties die je onderneemt. Kortom: wanneer je jezelf bullshit verkoopt. En dat maakt het programma alleen maar krachtiger,

Vaak legt ze de vinger precies op de zere plek als ik ergens vast kom te zitten. Ze weet zo'n moment om te buigen naar een leermoment. Ze leert je om in de toekomst zelf ook naar dit soort momenten te kijken als leermomenten, dat het een proces is van vallen en opstaan.

- Anouk

Reden #10 We zijn een 'Whole30 army of coaches'

Als coach moedig ik je aan, steun ik je en motiveer ik je om je best te doen, elke dag van het Whole30 proces. Ik zorg ervoor dat je er niet alleen voor staat en stel je gerust dat waar jij doorheen gaat heel normaal kan zijn. Het Whole30-certificerings proces is echt pittig, ik ken meerdere mensen die ervoor gezakt zijn... dus de gecertificeerde coaches weten waar ze het over hebben. We zijn allemaal vol passie, helpen niet alleen onze eigen mensen maar staan ook elkaar bij met raad en daad. Wanneer ik iets niet weet, dan heb ik (vaak binnen 24 uur) suggesties van mijn honderden collega's van over de hele wereld, waaronder artsen, diëtisten en headmistress Melissa Hartwig zelf. Een Whole30 coach is een absolute aanwinst in je team om de gezondste versie van jezelf te worden.

 

Doe je mee met de #JanuariWhole30 2019?

Veel mensen grijpen de start van het nieuwe jaar aan om iets te veranderen in hun leven... daar is de #JanuariWhole30 een prachtige plek voor. Eens niet alleen maar de focus op de weegschaal (en ja: je mag wel afvallen), maar op alle onderliggende gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat.
Plus alle successen die je kan behalen zonder de weegschaal.
De #JanuaryWhole30 wordt over de hele wereld georganiseerd, ook vanuit Whole30 HQ... dus behalve steun van je coach en je Nederlandse groepje, krijg je steun en hulp uit de hele wereld. Het thema dit jaar is #whole30backtobasics, waardoor het merendeel van de tips ook toepasbaar is wanneer je niet in Amerika woont.

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.