Pak wat controle en structuur terug: doe mee met de #whole30thuis

Er zijn zoveel dingen waar je op dit moment geen controle over hebt… maar over je keuzes nog wel!
Om je te helpen om opnieuw te kiezen voor je gezonde levensstijl (of te kiezen om ermee te starten) beginnen wij op 13 april met een groepscoaching: #whole30thuis.
Omdat gezond leven begint met wat je eet… en van daaruit kan je verder bouwen naar andere delen van je leven!

We zijn allemaal aan het wennen aan de nieuwe realiteit en de onzekerheid over hoe de komende maanden eruit komen te zien. Misschien voel je je letterlijk geïsoleerd en mis je de kleine dingen waar je eigenlijk nooit zo over nadacht, zoals even gaan trainen in de sportschool of rustig door de supermarkt slenteren om te kijken wat je vandaag eens zou gaan eten.
Wij ook! Zeker omdat we onze personal trainingsstudio hebben gesloten, waardoor we ineens samen thuis zitten zonder vast inkomen. Dat is best schrikken… als je leven ineens op z’n kop staat.

Als je een beetje lijkt op ons, heb je nu behoefte aan het gevoel dat je ergens controle over hebt, iets doen wat normaal voelt. Een gezonde basis waarop je een nieuwe routine kan bouwen, hoe de situatie ook is de komende tijd.
Oh ja, goed slapen, extra energie die de hele dag blijft en wat meer evenwicht in je stemmingen zou ook best fijn zijn.

Er zijn op dit moment al zoveel dingen waar je geen controle over hebt, zoals hoe lang we thuis moeten blijven, wat het assortiment in de supermarkt is als de hamsters langs zijn geweest, of jij en de mensen die je lief hebt gezond zullen blijven.

Precies om die reden gaan we een groepsWhole30 doen: #whole30athome of #whole30thuis. Om je even een aanloopje (lees: tijd om voor te bereiden) te geven, gaan we wereldwijd op 13 april van start. Het Nederlandse gedeelte zal zijn in de Whole30 Nederland Facebook-groep of als je geen Facebook hebt/wil, kan je inschrijven zodat je het in je email ontvangt (allebei mag ook).
Het zou zo tof zijn als je meedoet!

Goed voor jezelf zorgen

Allereerst dit: Er zijn ook een heleboel reden om op dit moment GEEN extra stress aan je leven toe te voegen. Als een Whole30 voor jou extra stress met zich meebrengt…dan doe je mee met je eigen Food Freedom regels.
Het doel van deze gezamenlijke Whole30 is goed voor jezelf zorgen, niet om nog meer regels aan je leven toe te voegen op een moment dat je dat er eigenlijk niet bij kan hebben. Daarom: als jij mee wil doen door keuzes te maken die thuishoren in jouw persoonlijke Food Freedom plan: prima!
Ook dan mag je meedoen en ik zal ervoor zorgen dat ook jij waardevolle informatie vind in de coaching.

Maar vooral wanneer de stress van de corona-situatie ervoor heeft gezorgd dat je er op dit moment een routine op nahoudt waardoor je eigenlijk nog minder lekker in je vel zit. Misschien snack je je stress weg, troost je jezelf met een zak chips bij elke tegenslag… misschien ben je je structuur en ritme kwijt en maak je daardoor andere keuzes dan je wil. Dan is een groepsWhole30 precies wat je nodig hebt!

Wat zijn de voordelen van deze #Whole30AtHome:

  • Veel minder stress om maaltijden te plannen, omdat je thuis bent… met je eigen koelkast, voorraadkast, oven en fornuis.
  • Omdat je meer thuis bent, heb je ook meer tijd om eten klaar te maken (en misschien kunnen je partner en kinderen meehelpen: leert iedereen meteen koken)
  • Minder gedoe omdat je niet of nauwelijks van huis bent, dus je hoeft geen meeneem-lunches te verzinnen of proberen iets Whole30’s van een menu in een restaurant te kiezen
  • Je staat minder onder sociale druk om mee te doen met minder gezonde keuzes, omdat je thuis bent en daar geen/minder sociale druk hebt
  • Voor de mensen die alleen wonen: in een groep kunnen we online meal prep parties organiseren of misschien zelfs virtueel samen eten
  • Ik ben van plan heel veel informatie, tips & trics en motivatie te posten en omdat Whole30 HQ uit Amerika dit ook organiseert zal ook daar een heleboel (Engelstalige) info te halen zijn. Zoals stories en lives op Instagram en speciale nieuwsbrieven.
  • Iedereen zit al veel meer op sociale media, dus die steun uit de groep zit ook wel goed!

Wanneer je al een beetje aan het overwegen was om (weer) een Whole30 te gaan doen, maar je je afvroeg of het zou gaan lukken zo in je eentje, dan is dit het antwoord waar je op zat te wachten.

Induikt

Voordat je er nu meteen induikt, laten we de spelregels nog eens doornemen zodat het duidelijk is wat we gaan doen en hoe we het beste voor onszelf kunnen zorgen tijdens deze #Whole30thuis.
Dus als je meedoet, onthou dit:

  • Goed is goed genoeg. Een perfecte Whole30 bestaat niet! Dat idee loslaten is vooral nu belangrijk omdat het boodschappen doen momenteel soms net even anders verloopt. Het enige wat je hoeft te doen, is voedsel eten wat aan de Whole30 regel voldoet (en vergeet niet dat door de nieuwe regels doperwten, spliterwten en groene erwten ook zijn toegestaan).
    Je mag 3 dagen achter elkaar hetzelfde eten. Je mag die worstjes van de slager (zonder suiker) opwarmen in de magnetron. Dit is tijd om jezelf die ruimte te gunnen, juist wanneer iets niet helemaal perfect gaat.
  • En… hoewel het niet perfect hoeft, gaan we niet aan de regels morrelen… ook niet onder deze omstandigheden. Uit gedragsonderzoek blijk dat zwart-wit-regels makkelijker zijn voor je hoofd om keuzes te maken. Terwijl afwegingen in het grijze gebied maken, juist wilskracht vreet. En je wilskracht gebruik je al de hele dag voor alle nieuwe situaties waarvoor je oplossingen moet verzinnen. Wanneer je al eens een Whole30 gedaan hebt, dan weet je dat juist de duidelijke regels op een gegeven moment rust geven. (En als dit je eerste Whole30 is, geloof me: de meeste mensen willen na 30 dagen het liefste doorgaan volgens de regels omdat de duidelijkheid ze rust geeft… ook omdat je niet de hele dag op voet van oorlog leeft met je SuikerDraak).
    Regels zijn regels… kan ook juist goed voelen. Discipline is vrijheid!
  • Vraag om hulp. Weet je niet wat je met de verschillende restjes in je koelkast aan moet? Weet je niet wat je mee kan nemen als je wat langer de deur uit gaat? Vraag het in de groep! Niet alleen ik kan antwoord geven, maar ook de mensen die al eerder met dit bijltje gehakt hebben.
  • Ga alvast aan de slag met je WAAROM. Waarom gun je jezelf deze Whole30, wat wil je voor jezelf creëren?
    Deze Whole30 gaat bij vlagen moeilijker zijn dan andere Whole30’s… en dan heb je jouw WAAROM nodig. Als je waarom sterk genoeg is, dan vind je altijd een manier hoe je het voor elkaar krijgt.
    Als je nu de hele dag met je hand in de snoeppot hangt, popcorn eet en wijn drinkt omdat het leven zwaar voelt… en daardoor voelt je lijf ook zwaar, angstig en rusteloos… dan is kan het tegenovergestelde resultaat je waarom zijn, die ervoor zorgt dat je het nog een dag, nog een maaltijd, nog een hap volhoudt.
    Als je beter wil slapen, meer geduld wil hebben en meer energie zodat je je kinderen thuis kan bijhouden… dan is dat je waarom.
    Als je aan jezelf wil bewijzen dat je best moeilijke dingen aankan, je op jezelf kan vertrouwen, dat jij je houdt aan je afspraken met jezelf zelfs als je leven van dag tot dag verandert… dan is dat je waarom.
    Gebruik jouw waarom om door te gaan, wanneer het even lastig is.

#whole30thuis

Onze #whole30thuis (of #Whole30athome) begint op maandag 13 april (Tweede Paasdag). De komende weken gaan we samen voorbereiden, informeren en motiveren. Ik hoop dat je meedoet.
Kom terug naar de basis, vind steun bij mij als je Whole30-coach en in de groep, zorg voor jezelf… en creëer ook nog een lange lijst successen zonder weegschaal.
Wij zijn er klaar voor!

Als je mee wil doen, wordt dan lid van de Facebook-groep of schrijf je in voor de emails… zodat we een idee hebben van met hoeveel we zijn. En: omdat daar het meeste informatie gepost zal worden.

Het is gratis, maar doneren mag

De Whole30-thuis-coaching via HealthCreators is gratis, maar ook voor ons zijn dit rare tijden vol onzekerheid over hoe wij HealthCreators (Naomi en Brenda, dus) door deze tijd heen gaan krijgen. Wil je me bedanken of steunen dan kan dat via een Tikkie of PayPal, met een bedrag wat je eraan kwijt kan en wil.

One Response to “Pak wat controle en structuur terug: doe mee met de #whole30thuis

  • In december hoorde ik voor het eerst van de whole30 en in januari startte er een challange. Nou zijn ik en mijn zoon in de eerste dagen van januari jarig en ik was zo “suikerverslaafd” dat ik dacht dat ik dat niet aan zou kunnen en het gelijk zou mislukken dus ik begon maandag 6 januari. Het ging absoluut met vallen en opstaan en een paar keer had ik het gevoel in de put van ganzebord te zitten maar uiteindelijk is het me gelukt. Ik ben nu drie maanden verder en geniet van mijn foodfreedom en kies bewust. En niet alleen qua eten, ook voor slapen en sporten etc, ik kies beter voor mijzelf. En dat houd niet in extremen veel sporten en extreem lijnen maar doen wat mijn lichaam nodig heeft. Voeden en verzorgen. En dat kan juist ook zijn, een keer sporten overslaan en vroeg op bed gaan, een stukje wandelen een bad of yoga etc, als dat is wat ik nodig heb kies ik voor daarvoor. En nee, het gaat nog niet perfect maar dat mag nu ook. Het geeft mij een heel luchtig gevoel. Alles is goed want ik kies er zelf voor.

    Wat voor mij ook een groot verschil maakt… waar ik voorheen elke dag op de weegschaal stond en het getal mijn dag en vooral eten liet bepalen sta ik nu nog 1 keer per maand op de weegschaal en dat werkt voor mij verrassend goed. Ik voel me goed en daarom weet ik dat het veel beter met me gaat. Maar ik ben natuurlijk na elke maand wel erg benieuwd wat de weegschaal laat zien. En nu 3 maand later precies 10 kilo kwijt.

    Ik begin wel opnieuw met de challange. In deze lastige tijd merk ik toch dat ik wat wankelig ben maar ook gun ik het mezelf om nog wat meer te leren over de whole30 en mijn eigen lichaam. Dank je wel Brenda je hebt me nu al ongelofelijk geholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.