Zes redenen om te trainen met kettlebells

Kettlebells: soms houden we van ze, soms haten we ze. Soms is er niets beter dan zwaaien met een soort ijzeren kanonskogel-met-handvat en je lichaam de zwaartekracht die er aan alle kanten aan trekt te beteugelen. Tegelijkertijd horen we ook wel gekreun op het moment dat we ze pakken omdat ze in de training zitten: ze kunnen je soms slopen als een sloopkogel.
Maar over de resultaten van kettlebells valt niet te twisten… Dus: Zet de muziek van Rocky op, zwaai met de zwaarste Bell die je veilig kan hanteren en voel je geweldig.

De oefening die misschien wel het meeste gedaan wordt met een kettlebell, is de swing. Vasthouden met twee (of een) hand, zwaai met de kettlebell zoals een schommel. Je werkt met je corespieren, je heupen, je billen, je benen, je armen. Maar je kan er veel meer mee dan zwaaien… bijna alle gewichthef-bewegingen kan je ook met kettlebells doen: deadlifts, clean&presses, snatch.
Ook oefeningen die je normaal alleen met je lichaamsgewicht doet, kan je iets zwaarder maken door een kettlebell vast te houden.
Daarnaast kan je allerlei oefeningen doen die heel langzaam gaan en juist heel veel controle vergt, en proprioceptie (het gevoel hoe je je lichaam kan aansturen en controleren). Denk aan windmills, Turkish get ups of (favoriete term) Bulgarian goat back swings.

Hier zijn 6 goede redenen om te trainen met kettlebells:

1. Leer om te tillen vanuit je benen en niet met je rug

Dit is een belangrijke vooral wanneer je wat ouder wordt (en geschreven door iemand die net door haar rug is gegaan en weet wat je echt wil vermijden!!! (Brenda)): Naar mate je ouder wordt, wordthet functioneren van je gewrichten belangrijker dan de grootte van je spierballen.
Je flexibiliteit, balans en stabiliteit zijn belangrijke ingrediënten om blessures te voorkomen, vooral dus wanneer je ouder wordt… het kan ervoor zorgen dat je niet krom komt te lopen als zo’n Grieks omaatje van in de negentig.
Leren tillen vanuit je benen in plaats van uit je rug is een belangrijk concept wat je kan trainen met een kettlebell. Het helpt je om zonder problemen dingen van de grond op te rapen… en dat is een life skill die je steeds meer gaat waarderen. Geloof me…

2. De beste manier om je core te trainen

Je core is veel meer dan alleen je buikspieren. Het zijn alle spieren die je helpen om je romp te stabiliseren en dat is belangrijk voor rechtop staande wezens als mensen. Een studie van ACE (dat is een organisatie die trainingen aanbiedt voor personal trainers) wijst uit dat trainingen waarbij kettlebells worden gebruikt tot wel 70% meer kracht in je core leidt dan trainingen zonder. Hoe ze dat precies gemeten hebben is mij niet duidelijk, maar ik begrijp dat het waar kan zijn. Elke beweging die je maakt met een kettlebell gebruikt je je core om te stabiliseren… en daarom is elke training met een kettlebell een core-workout. Alles tegelijkertijd.

core training

3. Word flexibel op de plaatsen die ertoe doen

Betonnen heupen zijn niet alleen onhandig op de dansvloer, het is ook een belangrijke reden van rugpijn (en andere chronische pijnklachten die komen door slechte houding).
Trainen met een kettlebell zorgt er ook voor dat je flexibeler en mobieler wordt in je heupen en je schouders. Bijvoorbeeld door windmills te doen. Je kan daardoor rechterop staan en dat helpt met (het voorkomen van) pijn in je gewrichten.

4. Laat je hersenen en lichaam samenwerken

Trainen met een kettlebell zorgt voor het fine tunen van je motoriek. Je leert efficienter bewegen. Kan je de ene beweging, dan kan je door naar een moeilijkere variant ervan. Kan je swingen met 2 handen? Probeer het dan eens met 1 hand… en dan kunnen lefhebbers zelfs van hand wisselen.
Wanneer je traint met een kettlebell dan moeten je hersenen de hele tijd denken over hoe je lijf moet bewegen met de kettlebell. Dat zijn een heleboel kleine bewegingen naast de grote beweging van de oefening. Dat hoeft je lichaam bijvoorbeeld niet wanneer je traint met machines of rent op een loopband.

5. Bouw spieren en uithoudingsvermogen

Door met zware gewichten te werken en daaarmee je kracht trainen. Maar je kunt nog meer variëren met een kettlebell training. Je kan een relatief lichte kettlebell nemen en daarmee setjes maken waarvan je helemaal buiten adem raakt. Je kunt tabata‘s doen en er een intervaltraining van maken. Op die manier zou je allerlei verschillende doelen kunnen bereiken met alleen een kettlebell om mee te trainen.

6. Word aan beide kanten even sterk

Met veel trainingstechnieken kan je sterker kant je zwakkere kant helpen tijdens een oefening. Door een deel van de lading over te nemen. Eigenlijk is dat natuurlijk niet echt helpen, want op die manier hou je een zwakkere kant. Ook hier weer: verschil in kracht per kant van je lichaam neemt toe naar mate je ouder wordt… ook je range of motion (bewegingsuitslag) neemt af. Wanneer bijvoorbeeld een heup (of schouder) vaster komt te zitten, ga je op allerlei manieren compenseren. Dat kan lijden tot blessures. Door per kant te werken met een kettlebell, kan je deze ongelijkheid tegen gaan en soms zelfs opheffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.