Jezelf aan je eigen afspraken houden, begint met grenzen stellen

Grenzen stellen is echt zo’n ‘coach-onderwerp’ waar iedereen behoefte aan heeft en tegelijkertijd niemand echt aan wil. Want zeggen dat je iets heel graag wil is 1, maar ook echt alles uitvoeren… is soms een boel gedoe. Ook met hoe anderen erop reageren als jij ineens (andere) grenzen stelt. Dus doorlezen? Alleen als je vandaag dapper bent!

Een persoonlijke grens is een stevige manier van aangeven tot hoe ver jij wil gaan… en wat niet meer ok is. Bijvoorbeeld dat je geen alcohol drinkt (of taart eet) op een feestje, kan een grens zijn. Het is dan bijvoorbeeld voor jou niet ok als mensen erover gaan zeuren, je proberen over te halen of zeggen dat je ongezellig bent.
Een grens stellen (en handhaven!) kan best spannend zijn, vooral voor mensen die als kind niet hebben geleerd hoe je dat doet. Bijvoorbeeld omdat je ouders ook onhandige of geen grenzenstellers zijn. Ook wij hebben er allebei behoorlijk hard aan moeten werken (en zijn nog altijd aspirant grenzenstellers).

Wat er het spannendst aan is? De emoties die erbij komen kijken wanneer jij precies zegt waar het op staat en tot hoe ver je wil gaan. Emoties bij jezelf en bij de ander. Want niet iedereen reageert positief op jouw grens. En soms vind je je eigen grens handhaven ook heel lastig. Steek je hand op wanneer jij je niet aan de afspraken met jezelf houd. Precies… iedereen!

De reactie van de ander

Een ding is zeker wanneer iemand negatief reageert wanneer jij aangeeft dat je iets niet kan of wil doen: die persoon heeft problemen met zijn eigen grenzen stellen. Dat zijn de mensen die boos worden of juist gaan smeken. Die een sneer geven of die je een schuldgevoel gaan aanpraten.
Dat is belangrijke feedback voor jou: deze reactie geeft aan dat de grens die je stelt echt nodig is.

Ga niets uitleggen

Instinctief wil je misschien allerlei toelichting gaan geven op je grens, dingen gaan uitleggen. En dat moet je nu net niet doen. Super lastig natuurlijk wanneer je voor je voeten geworpen krijgt dat je vroeger leuker was of dat je egoïstisch bent. Maar wanneer je in de verdediging schiet over een persoonlijke grens die bereikt is… heb je eigenlijk al verloren. Blijf kalm en hou je emoties onder controle. Soms betekent dat zelfs: niets doen.

Eerste hulp bij grenzen stellen

Hou dit in gedachte wanneer je je grens trekt en handhaaft:
1. Een emotioneel gezond mens zal altijd je grens respecteren
2. Jij bent niet verantwoordelijk voor de reactie van de ander
3. We kunnen niet tegenhouden dat anderen over onze grens gaan. We kunnen wel onze reactie daarop kiezen.
4. Niets zeggen is ook krachtig
5. Je hebt het recht on ‘nee’ te zeggen of van gedachte te veranderen.
6. Hoe een ander reageert op jouw grens zegt niets over jou en alles over de emotionele huishouding van de ander
7. Het is oneerlijk om te verwachten dat iemand die niets snapt van grenzen, jouw grens zal begrijpen.

Je eigen grens

Op bijna alles wat hierboven staat, kan je ‘de ander’ vervangen door ‘jezelf’. Jij bent heel vaak het beste oefenmateriaal in het stellen van grenzen, juist omdat je je eigen grenzen misschien nog wel minder respecteert dan die van een ander.
Als jij een avondje geen alcohol wil drinken en je vriendin haalt je over om een fles rosé soldaat te maken, waarna je spijt krijgt. Dan heeft zij haar grens succesvol gehandhaafd en jij de jouwe niet. En nu niet haar de schuld geven… jij hebt zelf besloten iets anders te doen! Jouw grens is jouw verantwoordelijkheid en van niemand anders.

Ook wanneer je alleen bent

De moeilijkste situatie is misschien nog wel om je aan je eigen regels te houden wanneer je alleen bent. Soms lukt het om een hele vergadering van de schaal koekjes af te blijven en stop je er snel 2 in je mond wanneer je als laatste de vergaderzaal verlaat. Waarschijnlijk ben je dan met jezelf aan het onderhandelen geslagen… precies hetzelfde als die vriendin met de rosé. De gouden tip is dan ook: onderhandel ook met jezelf niet over een door jezelf gestelde grens, zolang je in een situatie zit waarin de grens nodig is.
Het is namelijk natuurlijk prima om later, bijvoorbeeld thuis, nog eens na te denken of je echt geen koekje wil eten wanneer het je favoriete koekjes zijn. Maar doe dat niet terwijl je in een stare down zit met een schaal koekjes. Dan is het gewoon ‘Nee’.

Begin klein

Wil je gaan oefenen in grenzen stellen, begin dan klein. Stop bijvoorbeeld met de hele tijd ‘sorry’ te zeggen, ook al is er niets aan de hand of kan jij er niets aan doen. Ga vervolgens ‘nee’ zeggen tegen kleine dingen. Bonuspunten wanneer je ‘Nee, dankjewel’ zegt.
Leer jezelf aan om verder niets uit te leggen. Nee, dankjewel, is een volwaardige zin. Wanneer je dat kan, kan je beginnen om belangrijkere grenzen te handhaven zonder verzeild te raken in eindeloze uitleggen.
Dit is een super handige skill om te hebben, zeker wanneer je gezonde keuzes gaat maken in onze ongezonde maatschappij!

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.