Het juiste beslissen, is best makkelijk. Het uitvoeren is best pittig

We zijn weer open!!!! Voorlopig alleen voor de personal training IN DE TUIN. De spinning blijft voorlopig online… maar het begin van ons nieuwe normaal is er!
Een paar weken geleden hebben wij zelf de deuren gesloten, ook toen we als personal trainingsstudio nog open hadden mogen blijven. Het leek ons het juiste om te doen: met HealthCreators willen we mensen helpen gezond te leven… als daarvoor thuis blijven nodig is, moet je mensen niet uit huis halen om te trainen.
Die beslissing was zo genomen, maar de uitvoering ervan is best pittig geweest.

“Ik heb gehoord dat andere personal trainers nog wel doorwerken, ben je niet bang dat jullie mensen daar naartoe gaan en dat jullie ze dan kwijt zijn?”. De vraag wordt gesteld door een bevriende fysiotherapeut die ik tegen kom in het bos, waar we allebei onze hond uitlaten. Onze HealthCreators studio is dan al langer dan een maand dicht. Heel even, heeeeeeel even slaat er een schrikje om mijn hart… maar die wordt meteen gevolgd door een golf van kalmte. “Nee, dat zou heel jammer zijn, maar wij gaan niet iets doen waarvan we weten dat het niet in lijn ligt met onze belangrijkste waarden, alleen omdat er ergens een beunhaas mensen in gevaar brengt’.

Pittig

Met dat de woorden uit mijn mond komen, weet ik dat het waar is. Maar potverdikkie, de uitvoering ervan is bij vlagen wel pittig.
Gelukkig weten we: wij kunnen pittige dingen aan! Wij helpen mensen hun leven te veranderen… dat is ook pittig! Voor die mensen (en soms voor ons)… en de tools die we daarbij gebruiken hebben we de afgelopen tijd allemaal ook op onszelf en deze hele situatie ingezet. Hieronder de drie belangrijkste…

Ken je kernwaarden

Wanneer je weet wat je kernwaarden zijn, wordt het nemen van besluiten ineens makkelijk. Gezondheid is een kernwaarde van HealthCreators. Wanneer je dan weet dat je gezondheid van je mensen mogelijk in gevaar brengt door je studio tegen beter weten in open te houden… dan is dicht gaan ineens een ‘no brainer’. Maar omdat zo’n beslissing ‘we gaan dicht’ ineens makkelijk is, wil niet zeggen dat het uitvoeren van dat besluit ook makkelijk is.
Holy moly, echt niet.
Mensen zijn ook voor hun beweging, hun training afhankelijk van ons… Coaching en voedingsadvies schakelen vrij gemakkelijk over naar online… maar personal training??? Spinning???
De tranen hebben wel achter onze ogen geprikt, hoor…
En natuurlijk was het ook spannend omdat wij voor 100% van onze inkomsten afhankelijk zijn van de studio. Daar moest ook een oplossing voor komen, natuurlijk.
Maar weten dat je in je integriteit handelt, geeft ruimte aan creativiteit. En daardoor zijn we onze mensen van dienst geweest op een manier die veilig is en hebben we ons hoofd boven water kunnen houden. En als het nodig is (we hopen van niet), doen we het zo weer…

Focus op waar je controle hebt

Die andere trainer, waar onze fysio-vriendin het over had, die doorging op een onveilige manier… daar kan ik van alles van vinden, boos of gefrustreerd over worden, maar ik heb er geen controle over.
In het ‘serenity prayer’ (gebed om kalmte) staat:

schenk me de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
de moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen
en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien

Dus dan kan ik me beter focussen op dingen die wel in mijn controle liggen: de kwaliteit en veiligheid en service die wij bieden. Onze authenticiteit in het mensen willen helpen om gezonder te worden.
Zo ontstond het idee om een Whole30Thuis aan te bieden, zonder dat er een prijskaartje aanhing, maar mensen zelf laten bepalen OF, HOEVEEL en WANNEER ze er iets voor willen betalen. Want voor iedereen zijn het onzekere tijden, maar we wilden iets bieden aan iedereen die er behoefte aan had. Dat lag in onze controle. De dankbaarheid die we ervoor terug hebben gekregen (niet alleen in geld), was hartverwarmend.

Klaagvrije zone

Op de deur van de HealthCreators studio is een vrolijke sticker geplakt dat het een klaagvrije zone is. En, toegegeven: dit is hetgeen waar we onszelf de afgelopen 2 maanden het meest op hebben moeten corrigeren. Klagen over iets waar je niets aan kan veranderen (of dat je liever moeite steekt in je slachtofferrol dan in een oplossing), is zo ontzettend contra-productief en slurpt energie… en tijdens een pandemie vervalt iedereen er wel eens even in.
Ik (Brenda) heb een keer een huilbui gehad na het boodschappen doen in de AH XL, die voor de gelegenheid gevuld leek met assholes die geen afstand hielden. En ja, daar heb ik over geklaagd, uitgebreid… (en ik heb zojuist een hele klaagzang uit dit blog gewist…). Klagen is besmettelijk en voor je het weet ben je een chronische klager, zeker in deze tijden omdat er een boel te klagen lijkt.
Maar klagen over een virus is net zo productief als klagen over het weer: het wordt er niet minder van. En de remedie tegen klagen, zijn de eerste twee punten uit dit blog. ‘Wat is het allerbelangrijkste voor mij?’ en ‘Waar ligt mijn controle?’. Net zoals dat je geen controle hebt over een regenbui, maar wel over welke jas je aantrekt als je naar buiten gaat… heb je geen controle over het virus, maar wel op hoe jij je gedraagt binnen je mogelijkheden.

Open…

En nu, zijn we weer open… niet op volle kracht met aangepast beleid. En vooral: heel gelukkig weer terug te zijn. Voor de volledigheid van dit blog, delen we onze huisregels voor zolang ze nodig zijn:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.