Een kwestie van omdenken: “Gezond eten koken, is lief zijn voor jezelf”

Je begint vol goede moed aan je gezonde levensstijl en zelf je eten koken. En dan, na ongeveer twee weken, begint het: je krijgt er een rothekel aan. Je ziet huizenhoog op tegen 'alweer moeten koken'. Zo halverwege de Whole30 is meestal wanneer mensen hier vragen over gaan stellen: blijft het altijd zo, dat je zo veel moet koken?
'Ik ga dit niet volhouden op deze manier', hoor ik ook wel.

Het is wel een feit: wanneer je gezonde maaltijden wil eten, komt daar meer koken bij kijken dan wanneer je een frietje om de hoek of een broodje bij de pomp haalt. Mooier kan ik het niet maken. Harry Potter is nog geen Whole30 coach, dus die komt ook niet helpen.

Wat bij mij helpt is dit: omdenken die tegenzin! Gezond eten is een radicale stap richting een beter leven. Zelf koken is het ultieme lief zijn voor jezelf. En de tijd nemen om ghee te maken of je groenten te snijden... kan een rustpunt in je dag worden!

Ik zet mijn zwaarste gietijzeren pan op het fornuis en draai het vuur naar medium hoog. Vervolgens haal ik rustig de papiertjes van 4 pakjes biologische roomboter van grasetende koeien. Ik doe ze een voor een in de pan en laat ze rustig smelten, terwijl ik roer met mijn houten lepel. Het vuur kan wel iets hoger. Voor de komende 10 minuten sta ik hier, te roeren... terwijl de boter smelt, gaat schuimen, stopt met schuimen en helder met witte vlokjes wordt, opnieuw gaat schuimen. Dan kan het gas uit en is mijn roomboter geklaard. Nog even filteren en we hebben de komende weken weer heerlijke ghee om omeletjes en groenten in te bakken.

Meditatief rustig

Ghee maken vond ik vroeger een beetje een rotklusje wat ook nog gedaan moest worden. Nu, laat ik tijdens het roeren mijn gedachten gaan... en soms wordt het zelfs meditatief rustig in mijn meestal licht chaotische hoofd.

Roer... roer... roer...

Niet langer is alleen het eindresultaat fijn, ook de activiteit zelf. Ik ben niet veel rustiger geworden en heb nog steeds van alles te doen: dat is niet veranderd. Het enige wat veranderd is, is wat ik ervan vind. En wat maakt dat een verschil!

Moeten koken

Wanneer mensen de Whole30 gaan doen, dan is het meestal zo aan het begin van de derde week dat ze het helemaal zat zijn: Al. Dat. Eten. Moeten. Koken. Het wordt ze te veel. Het kost te veel tijd. Ze kunnen er niet meer tegen.
Als allereerste wil ik dan psycholoog Esther Perel aanhalen: "Zeggen dat je iets niet kan, is een confirmation bias". Dat is een term uit de wetenschap waarmee de menselijke neiging om bevestiging te zoeken voor iets waarvan hij wil dat het waar is, omdat het zijn eigen mening is. Dus: Wanneer je zegt dat het te veel is, te veel tijd kost... zal je op zoek gaan naar bewijzen dat het zo is. "Alleen al de woorden uitspreken of zelfs maar denken, zorgt ervoor dat je brein op zoek gaat naar bewijs van je stelling".
Die bevestiging komt vervolgens in botsing met je doelen voor je Whole30 en de belofte aan jezelf dat je 30 dagen gaat werken aan je gezondheid, je gewoontes en de manier waarop je met eten omgaat. Die botsing veroorzaakt stress en verzet.

Erkenning: het kost meer tijd

Ik ga nog toekomen aan mijn punt dat je dit ook nog kunt omdenken naar dat gezond koken lief zijn voor jezelf is... maar ik denk dat heel veel mensen voor wie die boodschap is bedoeld, nu eerst zullen focussen op praktische zaken waarmee ze kunnen bewijzen dat zij gelijk hebben. Daarom deze erkenning: ja, waarschijnlijk kost het koken in de Whole30 meer tijd dan hiervoor. Ja, ook ik zie weleens op tegen het snijden, het bereiden en vooral het opruimen. Ja, ook ik vind het soms ook lastig dat ik niet gewoon een pizza kan bestellen.
Ik hoor wat je zegt, ik ken het.
Alleen: je  zit nu in de Whole30, je wil gezonder gaan en blijven eten... door je te verzetten tegen het bereiden van maaltijden, maak je dat alleen maar moeilijker voor jezelf.

Praktische valkuilen

Kijk dan vervolgens of je in een van deze veel gemaakte PRAKTISCHE valkuilen bent gestapt:

  1. Je kookt iedere keer precies genoeg, zodat je geen restjes kan eten als een maaltijd.
  2. Je legt de lat te hoog en verwacht 3x per dag een maaltijd die eruit ziet en smaakt alsof een 3-sterrenchef heeft gekookt. Maak het makkelijker.
  3. Je besteedt te veel tijd aan het zoeken naar en steeds maken van nieuwe recepten, waardoor je niet kan koken op de automatische piloot.
  4. Je houdt te veel rekening met andere mensen in je huishouden en staat 3 verschillende maaltijden te koken. Kijk naar de gemene deler, wat iedereen kan eten en geef (mits ze groot genoeg zijn) de verantwoordelijkheid voor aanpassingen uit handen aan degene die de aanpassing wil.

Omdenken

Voor mij veranderde de tegenzin doordat ik het koken ben gaan omdenken. Ik gebruik eigenlijk een beetje die confirmation bias die Esther Perel aanhaalt. Maar dat mechaniek kan je dus ook VOOR je laten werken. Wanneer je je weerstand bewust omdenkt, zal je ook bewijzen gaan zoeken naar hoe dat waar is.

Daarnaast zegt gedragsdeskundige Charles Duhigg: "Als je van een taak, iets wat je moet doen, een keuze kan maken. Als je het gevoel hebt controle te hebben, een keuze te maken... dat triggert dat een deel van je hersenen wat dan weer heel veel energie voor motivatie genereet."

Dat heeft niet alleen voor mij gewerkt, maar voor heel veel mensen die ik door de Whole30 heb gecoacht. Dan vertellen ze me dat ze op zondagmiddag, terwijl de kinderen aan het spelen zijn, op een rustige manier de groenten voor de halve week snijden. Misschien door dat te doen aan de keukentafel, met een lekker muziekje of een interessante podcast op, wordt het zelfs een aangename bezigheid. Je kan ook genieten van de verschillende kleuren van de groenten. Alvast zakjes of bakjes maken met combinaties van groenten en je verheugen op wanneer je het gaat eten, later deze week.

Koken is lief zijn voor jezelf

Wanneer je er op die manier naar kijkt, is koken lief zijn voor jezelf, op heel veel verschillende manieren:

  • Terwijl je op een rustige manier je voorbereidingen doet, kan je dat zien als quality time met jezelf.
  • Je kan ook makkelijker mensen wegsturen die komen storen, want: je bent bezig met iets.
  • Je investeert in de lichamelijke gezondheid van jezelf (en eventueel je gezin).
  • Dat betaalt zichzelf vervolgens weer uit in lekkerder in je vel zitten, andere successen zonder weegschaal en...
  • Misschien gebeuren er hierdoor ook dingen niet (je krijgt de griep niet of minder heftig dan anderen om je heen) waar je misschien niet bij stil staat.
  • Door de vermindering van stress zijn je resultaten ook beter. (Op de Whole30 Coach Summit hield Dr. Will Cole ons als coaches voor dat gezond eten geweldig is, maar dat iedere dag 'a big slice of stress' al je vorderingen te niet kunnen doen).
  • Je beleeft meer plezier aan je Whole30... en daarom niet alleen maar verlangend uitkijken naar dag 30 wanneer het (eindelijk!) over is.
  • Je zal daarom ook meer oog hebben voor de positieve resultaten en met meer energie de herintroductie ingaan.
  • Door gezond koken te zien als lief zijn voor jezelf, wordt de stap om er een gezonde levensstijl van te maken veel kleiner.
  • Je kan deze les uit de Whole30 ook toepassen op andere delen van je leven.

Bonus: let op de energie die het eten ingaat!

Dit is het stukje waar ik een beetje zweverig ga doen, of zoals ze dat noemen in Amerika: Woo Woo.
Ik heb ooit op de moeilijke manier geleerd dat de energie waarmee je het eten bereid, letterlijk een ingrediënt van de maaltijd is. Wanneer jij gestrest staat te koken, roer je de stressvolle energie letterlijk de maaltijd in.
Ik heb in 2014 zelfs een blog geschreven over hoe ik de kok was van een team vrijwilligers bij een persoonlijk ontwikkelingstraining. Dat toen niemand de keuken in durfde te komen omdat ik daar als boze toverkol iets te eten in elkaar stond te rammen. Om het vervolgens met een klap op tafel te zetten zodat het in een sneltreinvaart naar binnen kon worden gewerkt... Ik werd daarop net zo lang gecorrigeerd totdat het kwartje viel: op deze manier zal het eten veel minder voldoening geven. Ik denk ook dat kinderen veel meer met energie communiceren (omdat ze nog niet zo goed met woorden zijn) en dat ze slechter zullen eten wanneer het op deze manier gemaakt en geserveerd wordt.

Conclusie

Wanneer het koken in je nieuwe gezonde levensstijl (of je Whole30) het struikelblok is, kijk of je het kan versimpelen door te zorgen voor restjes, maaltijden te maken waarvan je uit je hoofd weet hoe het moet en door goed, goed genoeg te laten zijn.
Ga daarnaast aan de slag met je mindset: zie alle manieren waarop tijd besteden aan je voeding iets positiefs is. Moeite die je in jezelf steekt, omdat je het waard bent om voor te zorgen, om lief tegen te zijn.

Lees meer over Brenda op de Whole30 website

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.