Geen stok achter de deur nodig: ‘ik ben te lief’ vs ‘ik ben eerlijk’ tegen mezelf

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze maar twee manieren hebben om zichzelf te motiveren om voor hun doelen te gaan:
#1 Iemand moet hun stok achter de deur zijn. Hun motivatie werkt alleen wanneer die extern is… is hun overtuiging.
#2 Voor interne motivatie denken ze dat ze vervelend en/of naar tegen zichzelf moeten zijn, zodat ze doen wat nodig is.
Het is allebei niet waar: eerlijk zijn tegen jezelf, dat is de sleutel.

Jezelf continue mentaal op je donder geven, negativiteit gebruiken als motivatie, talking shit tegen jezelf… het zijn allemaal geen lange termijn, aardige of duurzame oplossingen wanneer je iets wil veranderen in je leven.
Zelf-compassie werkt veel beter. Ik weet, het klinkt bijna weeïg, maar het is het bewust zijn van je eigen pijn en daarvoor zelf de oplossing vinden… en zelf-compassie in ontzettend belangrijk wanneer je iets wil veranderen in je leven.
Tuurlijk, wanneer je gewend bent om jezelf met de mentale zweep murw te slaan zodat je doet wat je je had voorgenomen… is die verandering naar compassie ineens onmenselijk moeilijk. Daarom is het iets wat je moet oefenen en in de praktijk moet brengen. Dit is niet iets wat je zomaar, ineens veranderd.

Dik, lui, niet goed genoeg

Mensen zeggen vaak: “Maar, Brenda, als ik lief ben voor mezelf, dan doe ik nooit meer wat… dan word ik lui en dan gebeurt er [vul hier desastreuze gevolgen in die je bedenkt].”
⁣Maar om dat te veranderen hoef je maar een subtiel dingetje te veranderen: Je zelf-compassie koppelen aan brute eerlijkheid naar jezelf.
Wanneer je die brute eerlijkheid toepast, kan je de verantwoordelijkheid nemen voor wat je wel kan veranderen, waar je controle over hebt… en dat is iets heel anders dat jezelf vertellen dat je dik, lui en niet goed genoeg bent in de hoop dat dat je zal motiveren in actie te komen!

Bekijk het echt objectief en eerlijk

Wanneer je niet eerlijk bent tegenover jezelf, dan is het onmogelijk om te bekijken wat er objectief gezien nodig is als volgende stap richting je doel. Wanneer je niet weet wat je volgende stap is, is het moeilijk loyaal zijn aan jezelf.
En, obstakel 2: we vertellen onszelf nogal wat bullshit, de hele dag door.
Waar je niet eerlijk over bent, kan je niet veranderen.

Gebruik deze tips (een of allemaal) wanneer je vooruit wil met zelf-compassie en eerlijk zijn:

1. Schrijf het op

Het beste is om dit soort dingen in een dagboekje bij te houden, maar… in alle eerlijkheid: dagboeken bijhouden is ook niet mijn sterkste punt. Toch, wanneer ik echt iets wil leren of veranderen dan lukt het me. Tijdens Whole30’s bijvoorbeeld of toen ik een jaar lang elke ochtend en avond mijn ‘Daily Stoic’ bijhield omdat ik me wilde verdiepen in de toepassing van Stoïcijnse filosofie.
Bij mensen die ‘iets’ met hun eten willen doen omdat ‘niks werkt’, kan het helpen om echt bij te houden wat je eet. Niet het je ‘s avonds proberen te herinneren, maar iedere keer dat er iets in je mond gaat, gaat het ook in je boekje. Je hoeft niets te wegen of te meten… maar op deze manier omzeil je de automatische eet-piloot en eet je gedachteloos en keuze-loos.
Dit hoef je geen weken te doen, een paar dagen kan al heel verhelderend zijn.
Schrijf ook je doelen op. Doelen die zwart-op-wit staan, worden vaker behaald dan wanneer ze ergens in je hoofd rondzweven…

2. Gebruik kernwaarden of een prioriteitenlijst

Onderzoek wat je kernwaarden of prioriteiten zijn: 3 tot 5 dingen die (op dit moment) het belangrijkste zijn in je leven en voorrang moeten hebben in beslissingen.
Wanneer wat je (herhaaldelijk) doet niet overeenkomt met wat jij het allerbelangrijkste vind in het leven… dan sluipen frustratie, irritatie, stress en zelfs wanhoop (“waarom kan ik dit niet, in godsnaam???”) je leven binnen.
HealthCreators heeft een serie van 3 coachingssessie waarin je je kernwaarden vind en leert toe te passen.

3. Pak je verantwoordelijkheid

Het is niet jouw schuld, maar als het wel jouw probleem is dan is het jouw verantwoordelijkheid om er wat aan te doen.
Natuurlijk: soms gebeuren er dingen waar je helemaal geen schuld aan hebt, ze gebeuren gewoon en daar kan je niet aan doen. Je kan bijvoorbeeld de regen niet tegenhouden… dat is waar. Maar: deze dingen gebeuren wel in JOUW leven… dus je kan er wel iets aan doen hoe je omgaat met de situatie. Extreme ownership noemt voormalig Navy-seal Jocko Willink dat en ook Mark Manson schijft er regelmatig over.
In het voorbeeld van de regen: je kan de weersvoorspelling van te voren bekijken en dan een paraplu/regenjas/laarzen aandoen.⁣
Een verdwaalde kat in je tuin die wanhopig miauwt… is dat jouw fout? Nee… Kan en moet je er wat mee? Waarschijnlijk wel, als je van dat gemiauw af wil.⁣⁣

4. Zet je dramaqueen aan de kant

Wees bewust van de manieren waarop je drama creëert in je, bijvoorbeeld door situaties te overdrijven. Mensen die tijdens de uitleg van de Whole30 roepen ‘jeetje, dan mag ik niets meer eten’, terwijl je alle soorten groenten en fruit, vlees, vis, kip en allerlei soorten vet als avocado en mayonaise mag. Dat is niet niets. Roepen dat je niets mag eten, is drama creeëren.
Drama heeft een aparte status in onze samenleving. Niemand houdt van zijn eigen drama, hoewel het vaak een prachtig gesprekonderwerp oplevert (later). En, och: drama van een ander of een sappige drama-serie, daar zijn we dol op. Op die manier komen we in de gewoonte om dingen te dramatiseren.
Wanneer je roept: “Iedereen werkt me tegen vandaag”…
Vraag je dan af: Is dat waar? Het kan natuurlijk best zo zijn dat een persoon je echt tegenwerkt… maar iedereen??? Tuurlijk niet!
Wees ook hier eerlijk naar jezelf… gebruik bijvoorbeeld The Work van Byron Katie om dit soort gedachten te onderzoeken. Of ga ze bewust ‘omdenken’. Je zal verbaast zijn hoeveel van je eigen bullshit je kan ontkrachten, zodat je weer kan focussen op wat je wil bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.