Coronavirus: wat kan je zelf doen?

(naast handen wassen en niezen in je elleboog)

Het is de afgelopen week een veel besproken onderwerp bij HealthCreators (en overal): het coronavirus. De meeste mensen zijn er steeds minder chill onder, ook al worden er ook gemaakt over hoe het zou zijn om met de hele spinningles in quarantaine te moeten (17-3: alle spinning lessen zijn inmiddels gecancelled)… En:er zijn ook serieuze vragen en zorgen. Brenda is er daarom ingedoken om te kijken wat je zelf kan doen, naast het reguliere advies: handen wassen, niezen in je elleboog, afstand houden van iedereen om besmetting te voorkomen. En om te zorgen dat je je er zo goed mogelijk doorheen slaat als je onverhoopt wel besmet raakt. Stap 1: vermijd stress over het coronavirus! Focus je op de dingen waar je controle op hebt… en dat is minder dan je denkt!

Disclaimer: Wij zijn geen artsen en dit blog is dus niet bedoeld als (vervanging van) medisch advies.

Tenzij je onder een steen hebt geleefd, dan ben je de afgelopen week gebombardeerd met informatie over het coronavirus. Hoeveel mensen ge├»nfecteerd zijn, verhalen over isolatie en gesloten ziekenhuizen. Ook allerlei informatie over hoe je kan voorkomen dat je het virus krijgt… Handen wassen (met gewone zeep, niet uit je dak gaan met desinfecteerde gel), niezen in een papieren zakdoekje en als je niet snel genoeg bent met dat zakdoekje: in je elleboog. En: genoeg afstand houden van andere mensen ook als ze niet hoesten en proesten mensen. So far, so good…

Waarom die heisa?

Wat is het verschil tussen dit nieuwe coronavirus en een gewone griep en waarom ineens al deze heisa? Dat komt omdat dit virus ziekmakender is dan een gewone griep of verkoudheid. Deze variant van het virus hoort thuis in het rijtje SARS en MERS, ook coronavirussen. Wat er kan gebeuren bij deze varianten is dat je immuunsysteem eigenlijk een tikkie overdreven reageert, dat heet een dysfunctionele immuunreactie. Het is die reactie die veel schade aanricht, vooral in je longen. Dat kan die longontsteking geven die fataal kan zijn.
En… laten wij nu niet hetzelfde doen als ons immuunsysteem en een tikkie overdreven reageren. De kans dat jij besmet wordt is inmiddels groot, maar de kans dat je eraan overlijdt en eraan overlijdt, is (vooralsnog) klein.

Adequaat immuunsysteem

Toch kan je een aantal dingen doen om te zorgen dat die kans nog kleiner wordt dat je het krijgt en dat je immuunsysteem adequaat kan optreden (en weer kalmeert als het voorbij is).
Even nerdy doen en uitleggen wat er gebeurt mocht je besmet raken:
Ons immuunsysteem kiest ervoor om met een Th1-reactie te reageren op een besmetting. Daar komt een heleboel bij kijken, bij zo’n reactie, maar het belangrijkste is dat er afweercellen worden gemaakt: T-cellen. Die gaan als Rambo tekeer tegen dat virus met als doel ze allemaal dood te maken. Alleen dat virus vermenigvuldigd ook super snel… en dus kan het een behoorlijk slagveld worden. Ook is er kans op behoorlijk wat schade aan in dit geval je longweefsel, wat ook onder vuur komt te liggen van de immuunreactie. Hiervoor is het belangrijk dat je immuunreactie snel komt, sterk is en zodra er gewonnen is… weer uitgaat.
Daarom zijn het dus vooral mensen met een verzwakt immuunsysteem (ouderen, kinderen, zieken) die slachtoffer worden van virussen zoals dit coronavirus. En dus mensen bij wie de immuunreactie niet op tijd uitgaat… en vooral daar kan je zelf wat aan doen.

Ontstekingsgevoelig

De moderne Westerse mens doet een heleboel dingen die ervoor zorgen dat ze heel ontstekingsgevoelig zijn. (Lees dit blog voor meer info)
Dat kan zijn in je voeding (te weinig vitamine, te veel suiker, te veel granen, te veel omega6-vetzuren, te weinig omega3-vetzuren, te weinig vezels), maar ook in je leefstijl (te weinig slaap, te veel stress, te weinig bewegen of te weinig herstellen van training, te veel oxidatieve stress).
Wil je op lange termijn minder ontstekingsgevoelig zijn, dan zijn dit allemaal dingen om aan te werken (bijvoorbeeld met een Whole30, die verbetering in ontstekingsgevoeligheid als een van de kerndoelen heeft). Dit is alleen geen quick fix, dus je moet het vooral gaan doen voor de toekomst… maar ondertussen kan je wel je immuunsysteem helpen met bijvoorbeeld supplementen en… extra ontspanning!

Voeding en supplementen

Zo versterk je je immuunsysteem om je lichaam te helpen om virussen beter te bestrijden.

  1. Heel veel vitamine C!
    Deze kent iedereen wel: vitamine C helpt je om bijvoorbeeld verkoudheden te voorkomen of sneller op te lossen. Het helpt met het maken van goed functionerende witte bloedlichaampjes, die het gevecht met het virus aan kunnen.
    Je kan het extra binnen krijgen met (citrus)fruit en gekleurde groente… maar in dit soort gevallen pakken wij toch vaak een potje en nemen we een paar dagen een flinke dosis. Zeg 10x hoger dan op het potje staat aangegeven. Het kan zijn dat je even hele dure plas hebt (omdat je het teveel uitplast), maar het geeft je systeem ook een enorme boost.
  2. Eet meer vezels
    Vezels is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij je immuunsysteem, maar een groot deel van dat systeem ‘woont’ in je buik. Meer vezels en vooral minder trans vet, minder omega6-vetzuren uit plantaardige olie (behalve kokos en olijf), minder fabrieksvoedsel en minder kunstmatige (zoet)stoffen helpt om je darmflora optimaal te houden en dat geeft een gezond immuunsysteem.
    De snelste manier om punt 1 en 2 voor elkaar te krijgen: eet meer groente! Niks 2 ons groente… ga voor minimaal 500 gram (tot wel een kilo) per dag! En ja, om dat naar binnen te krijgen, moet je iets anders laten staan. Ons voorstel is om de granen, die vullen maar in vergelijking vele minder voedingsstoffen bevatten, te laten staan.
  3. Eet meer antioxidanten
    Wanneer je de groente-aanbeveling opvolgt, kies dan veel verschillende kleuren… want op die manier krijg je veel verschillende anti-oxidanten binnen. Ook die zijn belangrijk voor een goed immuunsysteem. Ze beschermen de immuuncellen en lichaamscellen tegen schade. Extra belangrijk omdat dit virus, wanneer het doorzet tot een longontsteking, veel schade veroorzaakt.
    Voeding met veel antioxidanten zijn allerlei bessen, groene groente en rode kool.
  4. Neem visolie of levertraan
    Visolie zit vol omega3-vetzuren, waarvan de meesten van ons een enorm tekort hebben omdat we niet genoeg vette vis eten.
    Het heeft 3 functies: Het houdt je slijmvliezen sterk, zodat virussen moeilijker binnen komen. Daarnaast zijn celmembranen gemaakt van omega3-vetzuren, dus het zorgt voor sterke cellen. En omega3 is ontstekingsremmend: het zet de ontstekingsreactie op tijd uit.
    Let wel op: het werkt niet zo als een pijnstiller… visolie is iets wat bij je basissuppletie hoort, wat je altijd neemt.
  5. Neem vitamine D
    Vitamine D maak je van cholesterol (jawel, van cholesterol!!!) en zonlicht. Zo aan het einde van de winter hebben we al een tijdje niet voldoende zon op onze huid gehad… en omdat cholesterol als bron van het kwaad wordt gezien, hebben veel van ons daar ook heel weinig van.
    Terwijl vitamine D enorm belangrijk is voor je immuunsysteem. Ook dit krijg je binnen via vette vis… of via een dagelijks supplement.

Bonustip: let op stress

Ook het ‘stresshormoon’ cortisol speelt een belangrijke rol in de immuunreactie. Samen met vitamine D, en de omega3-vetzuren EPA en DHA (nummer 4 en 5 van hierboven) zet het de immuunreactie uit. En juist dat is belangrijk bij een sterk virus zoals dit coronavirus.
Via een aanpassing van je leefstijl, kan je ervoor zorgen dat je voldoende cortisol kan produceren en… dat je er gevoelig voor blijft.
Veel van ons zijn chronisch gestrest, lopen daarom tot over onze oren vol met cortisol en daarom gaan onze lichamen er steeds minder op reageren.
Dus: ga sporten, doe aan meditatie, doe ademhalingsoefeningen, slaap een uurtje extra door vroeg naar bed te gaan, maak een wandeling in de natuur. Zorg dat je ook af en toe een gesprek hebt wat over iets anders gaat… via onze sociale media zullen wij af en toe online gesprekken starten over alles behalve het virus, om zo even de zinnen te verzetten. Hou dat in de gaten!
Ontspan en laat je cortisol dalen… zodat je lichaam weet dat er werk aan de winkel is wanneer cortisol weer stijgt.
Dat kan je ook doen door kouprikkels: neem een koude douche of ga zwemmen in de zee. Iceman Wim Hof is echt niet gek…

Chill out

En, in dit geval waarschijnlijk niet overbodig: laat je niet helemaal dol maken door de 24 uurs berichtgeving, waarbij je het nieuws uit de hele wereld over je heen krijgt. Focus je op dit moment op de situatie en Nederland en wat er van jou verwacht wordt. Natuurlijk is Nederland geen eiland en gaat wat er gebeurt over de grenzen invloed hebben op de situatie hier… maar wat jij kan doen speelt zich af in het hier en nu. Focus je daarop.
Zorg gewoon goed voor jezelf… en neem een pakje zakdoekjes mee… in die elleboog niezen is zo smerig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.