Brenda wil een pull up voor haar 50e

Over een paar dagen ben ik jarig, dan word ik 48. Dat betekent dat de deadline voor mijn doel weer wat dichterbij is gekomen. Want: ik wil voor mijn 50e een pull up kunnen... het liefste eerder. In dit blog deel ik waar ik vandaan moest komen, hoe ver ik nu ben en waarom ik het wil kunnen: mezelf optrekken.

Door HealthCreators Brenda, die je op 24 januari mag feliciteren.

Ik ben nooit heel sterk geweest in mijn handen. Aan iets hangen... ging meestal niet goed. Ik redde het een paar seconden en dan donderde ik eruit. Een pull up maken... het kwam niet eens in me op! Dat zou ik nooit kunnen...

Op reis in Australië, begin jaren 90, wilde ik aan zo'n rekstok-schommel slingeren. Om vervolgens met een mooie boog in een blauwe lagune te plonzen. Dat was het plan. Ik kon echter mijn gewicht niet lang genoeg dragen met mijn handen, liet een meter van de kant al los en plonsde in de modder. Het deed geen pijn, misschien alleen aan mijn imago en ego.

Ik dacht altijd dat die zwakke handen van me een gegeven waren, iets wat niet te veranderen was... en daarom deed ik er ook niet heel erg mijn best op. Ik heb sterke benen, dus daar maakte ik dan maar ten volle gebruik van.

Groei-mindset

Vanaf 2014 begon er een heleboel te veranderen in mijn leven. Dat kwam omdat ik leerde om uit mijn fixed-mindset te stappen: het idee dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Ik leerde een groei-mindset toe te passen: geloven dat je altijd kan verbeteren. Je wordt misschien geen wereldkampioen, maar wel de beste versie van jezelf. Dat leerde ik door de Whole30 en door persoonlijke ontwikkelingstrainingen bij Essence.

Ook de overtuiging: ik heb nu eenmaal zwakke handen... moest eraan geloven. Zo kwam het plan in me op om een pull up te leren. Voor mijn 50e wilde ik het kunnen.

Dat valt tegen

Dat pull up plan vatte echt post toen ik ongeveer 45 was. Laatbloeiertje dus. En de training voor mij begon... bij mijn handen. Er zijn allerlei fantastische tips om pull ups te leren, maar die vergeten deze essentiële stap nog weleens: je moet lang genoeg aan een bar kunnen hangen om te kunnen oefenen met optrekken! (Ook wij hebben een pull up blog, waarin deze stap niet genoemd wordt. Dit is de reparatie van dat blog)

Het was Naomi's vorige coach, Sanne, die me aanmoedigde om een handenknijpertje te kopen en daarmee te starten. Dus dat heb ik gedaan. Vervolgens ben ik gaan hangen, zo lang als ik kon. Ik heb geprobeerd om de Ido Portal 'hang challenge' te doen... iedere dag 7 minuten hangen. Je mag het in stukjes doen en alles bij elkaar optellen. Dat was iets te veel van het goede: ik kreeg een blessure. Ik hing niet 'actief' met mijn spieren aangespannen... en daardoor schoot het in mijn onderrug.

Later ben ik heel veel farmer's walks gaan doen: pak twee zware kettlebells en loop een blokje om. Daarmee ging mijn handkracht in ieder geval snel vooruit. Inmiddels kan ik lang genoeg hangen om pull ups te kunnen trainen.

Sterk genoeg

Wat ik nu ook snap, is dat je aan armkracht maar zoveel hebt voor een pull up. Je moet het vooral uit je grote rugspieren halen. Probleem 1: die moeten dan wel sterk genoeg zijn. Probleem 2: je moet ze wel leren gebruiken.

Om sterker te worden in mijn rugspieren heb ik bent over rows gedaan en ring rows, jumping pull ups, pull up negatives, pull ups met een elastiek. We hebben in de studio zelfs een special pull up trainer, waarbij je in een soort schommeltje zit en jezelf optrekt aan een stok. De stok komt naar beneden en jij gaat omhoog. Dat gaat allemaal inmiddels beter... maar een echte pull up: ho maar!

Zwaaien

In CrossFit bestaat ook nog een techniek die kipping pull up heet. Een pull up na een zwaai. Nu ik lang genoeg aan mijn handen kan hangen, ben ik dat ook gaan oefenen. Het grappige is: dat had ik zo door! Dat zwaaien. Het jammere is, dat je pas kipping pull ups mag gaan doen als je ze strikt kan. Ik ben een aantal keren heel dichtbij geweest, bij mijn eerste kipping pull up... maar dan voel je wel meteen dat je in de terugzwaai een enorm kracht op je krijgt. Een kracht waar ik eigenlijk nog niet sterk genoeg voor ben... en dus wacht ik braaf tot ik een strikte versie kan.

Waarom wil ik het?

Ik vind een pull up een 'echte' test van fitheid. Tuurlijk er zijn meer van die 'echte testen'. Een halve marathon hardlopen. Daar kan ik een vinkje achter zetten. Dat was ook zoiets waarvan ik nooit gedacht had dat ik het zou kunnen... en vervolgens liep ik mijn eerste 'halve' onder de twee uur.

Misschien dat ik daarom ook de pull up heb gekozen als doel. Ook dat is iets waarvan ik nooit gedacht zou hebben het zelfs maar te kunnen overwegen... en dat ik vlak voor mijn 50e iets kan, wat mijn 16 jarige zelf nooit had kunnen verzinnen... vind ik een prachtig doel.

Waaraan schort het?

Als je aan mij vraagt waar het aan schort... dan is mijn eerlijke antwoord: een plan. En ik vrees dat Naomi eraan toe zal voegen: trainingsdiscipline. En daar heeft ze gelijk in. Ik train mijn pull ups wanneer ik er tijd voor en zin in heb. Ik weet ook dat dat niet de manier is om een nieuwe skill lekker snel te leren. Ik heb nu nog 2 jaar en 2 dagen. Het is tijd om een plan te maken!

Gratis E-boek!

Download ons gratis E-boek: Get Things Done, het HealthCreators process voor Training, Mindset & Nutrition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.